W Dzienniku Ustaw z 28 marca 2014 r. ukazało się ogłoszenie Prezydenta w sprawie zmian do Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR). Od tego dnia umowa została zharmonizowana z rozporządzeniem nr 561/2006.
W całej Europie od dawna już obowiązywał ujednolicony i dostosowany do rozporządzenia tekst umowy AETR, a w Polsce stosowano jej starą i odbiegającą od powszechnie stosowanej wersję.
Zgodnie z najnowszym AETR:
-
Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Czas ten może być przedłużony najwyżej dwukrotnie w każdym tygodniu do maksymalnie 10 godzin.
-
Po 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu kierowcy przysługuje co najmniej 45-minutowa przerwa, chyba że zaczyna odpoczynek. Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa wynosząca minimum 30 minut (przerwy muszą być rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z postanowieniami ustępu).
-
W każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny odpoczynek. Jeśli część dziennego odpoczynku zawarta w 24-godzinnym okresie wynosi co najmniej 9 godzin, ale mniej niż 11 godzin, wówczas ten dzienny odpoczynek uznaje się za skrócony dzienny odpoczynek.
Umowa AETR ma zastosowanie między innymi do przewozów realizowanych przez przewoźników mających siedzibę w państwie członkowskim, wykonywanych z przekroczeniem granic Unii Europejskiej, na całej trasie przewozu.
-
zmiany do umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie 1 lipca 1970 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 408),
-
umowa Europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) (Dz.U. z 1999 r. nr 94, poz. 1087).