Polskie Drogi

Kierowco, nie przegap MOP-u

(NIK o miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych)

Oddawane do użytku odcinki autostrad i dróg ekspresowych poprawiają wprawdzie infrastrukturę komunikacyjną Polski, jednak ciągle brakuje na nich miejsc obsługi podróżnych wyposażonych w stacje paliw (MOP kategorii II i III). Mało takich miejsc jest zwłaszcza na ekspresówkach. Nierzadko zdarza się, że takie MOP udostępniane są podróżnym dopiero po kilku latach od oddania do użytkowania odcinka autostrady lub drogi ekspresowej. Co więcej często są oddalone od siebie o wiele kilometrów (w skrajnych przypadkach nawet ponad 150 km), co niekorzystnie wpływa zarówno na komfort podróżowania tymi drogami, jak i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jak zauważa NIK, na tablicach informacyjnych dotyczących miejsc obsługi podróżnych brakuje informacji o odległości do kolejnego MOP, co jest już standardem w krajach Europy Zachodniej.

Nośność polskich dróg: czekamy na wyrok Trybunału Sprawiedliwości

W środę 20 czerwca 2018 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości UE odbędzie się rozprawa dotycząca naruszenia przez Polskę dyrektywy 96/53/WE. Akt ten ustanawia maksymalne dopuszczalne wymiary i obciążenia pojazdów w ruchu międzynarodowym i krajowym.

VIATOLL -Przyszłość elektronicznego systemu poboru opłat drogowych pod znakiem zapytania.

Przekazanie obsługi elektronicznego systemu poboru opłat drogowych do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego to duże ryzyko, które może mieć poważne skutki – ocenia poseł PO Stanisław Żmijan. Zdaniem wiceszefa sejmowej Komisji Infrastruktury GITD nie ma doświadczenia, wiedzy ani narzędzi, które umożliwiłyby sprawne zarządzanie systemem e-myto. Dlatego część zadań i tak trzeba będzie zlecać wyspecjalizowanym podmiotom prywatnym. Ta decyzja będzie mieć też negatywne skutki dla kierowców, ponieważ jednostka, która nakłada kary, będzie jednocześnie rozpatrywać odwołania ukaranych.

Słowenia: system poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 tony

Zgodnie z informacją przekazaną przez Wydział Konsularny Ambasady RP w Lublanie ZMPD przypomina, że od 1 kwietnia 2018 r. w Republice Słowenii funkcjonować będzie nowy system poboru opłat dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5t – DarsGo.

Inspekcja Transportu Drogowego zajmie się poborem opłat - Viatoll

„Wczoraj została opublikowana ustawa, która uprawnia Inspekcję Transportu Drogowego do przejęcia Krajowego Systemu Poboru Opłat. Wielokrotnie mówiliśmy o konieczności lepszego wykorzystania potencjału elektronicznego poboru opłat, usprawnienia procedur, uszczelnienia systemu VAT czy likwidacji zjawiska „karuzeli VAT-owskiej" - tymi słowami Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk rozpoczął briefing poświęcony nowym zadaniom ITD w zakresie elektronicznego poboru opłat.

GITD przejmie nadzór nad Krajowym Systemem Poboru Opłat

Nowe kompetencje GITD. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada przeniesienie zadań związanych z poborem opłaty elektronicznej za przejazd samochodami po drogach krajowych od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD). Do GITD przeniesione mają zostać także wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA.

Kiedy (i czy w ogóle) jednolita opłata na autostradach w UE?

Od pewnego czasu Komisja Europejska rozważa wprowadzenie na obszarze całej Unii Europejskiej jednolitego systemu opłat za autostrady. Czy pomysł ten jest realny do wprowadzenia?

Przybywa dróg objętych systemem poboru opłat viaTOLL.

Do 2024 roku krajowy system poboru opłat ma obejmować sześć tysięcy kilometrów dróg w Polsce. Dziś jest w nim nieco ponad połowa. Przy rozbudowie viaTOLL operatora systemu będzie wspierać KGHM ZANAM. Współpraca ma objąć m.in. budowę bramownic, których obecnie jest blisko dziewięćset. System viaTOLL dziennie przynosi do budżetu 4–5 mln zł, które trafiają na modernizację i budowę dróg do Krajowego Funduszu Drogowego. Środki zainwestowane w rozbudowę systemu zwracają się średnio po 2–3 miesiącach.

Strony