Bezpieczny Kierowca

Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom

Całkiem nieźle też w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze. W czołówce rankingu rządzą nieco mniejsze miasta. Gdzie jest ciężko? Przede wszystkim w dużych miastach: ostatnie miejsce zestawienia zajął Poznań, zanim uplasowała się Warszawa i Kraków.

Jak przydzielaliśmy punkty?

Jakie czynniki brano pod uwagę w trakcie opracowywania rankingu? Takie, które mają duży wpływ na komfort poruszania się po mieście, czyli „złotą czwórkę”: średnie ceny paliwa Pb 95, prędkości osiągane w centrum, koszt godzinnego parkowania w „strefie” i tygodniową liczbę kolizji na drogach (zgłoszonych do systemu Yanosik). W każdej z 4 kategorii najlepsze miasta otrzymywały 100 punktów (czyli maksymalnie do zdobycia było 400 punktów). Warto dodać, że dla każdej z tych czterech kategorii wydzielono przedziały punktowe – na podstawie tych przedziałów przyznawano punkty (więcej o metodologii na końcu raportu).

 

Lider - Rzeszów

Lider zestawienia: Rzeszów zdobył 360 punktów na 400 możliwych. Oznacza to, że średnie ceny paliwa Pb w mieście nie przekraczają 5,24 zł, a po centrum jeździ się z prędkością ok. 36 km/h. Kierowcy z Rzeszowa mają (póki co) komfort parkowania – w mieście nie działa obecnie strefa płatnego parkowania, choć ma się to wkrótce zmienić. W Rzeszowie występuje stosunkowo niewiele kolizji – co tygodniowo daje mniej niż 20 zgłoszeń.

 

Na końcu - Poznań

Na drugim biegunie zestawienia mamy Poznań ze 125 punktami. Kierowcom nie jest łatwo – średnie ceny paliw dochodzą do prawie 5,40 zł/l, a godzina parkowania w strefie oznacza wydatek 3 zł. Średnia prędkość pojazdów w centrum nie przekracza 32 km/h, a tygodniowo odnotowuje się powyżej 40 kolizji.

 

Tu najtaniej, tam najszybciej

Każde rankingowe kryterium miało swoich własnych liderów. Gdyby wziąć pod uwagę tylko ceny paliw to liderami byłby Rzeszów i Wrocław. W obu tych miastach średnia cena litra Pb nie przekraczała 5,25 zł/l. Pod względem średnich prędkości w centrum prymusami był Gdańsk i Białystok (powyżej 36 km/h).Jeśli chodzi o ceny postoju w strefie to liderem okazał się Rzeszów – jak wspominano w mieście tym strefa płatnego parkowania na razie nie obowiązuje. Pod względem kolizji prym wiodły, co zrozumiałe małe miasta. Najmniej stłuczek odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, Kielcach, Opolu, Olsztynie, Białymstoku.

 

Kryteria przyznawania punktów:

 

Ceny paliw (PB 95)

do 5,25 za litr100 punktów

do 5,30 za litr80 punktów

do 5,35 za litr60 punktów

do 5,40 za litr40 punktów

powyżej 5,40 za litr20 punktów

 

Średnie prędkości:

do 30 km/h20 punktów

do 32 km/h40 punktów

do 34 km/h60 punktów

do 36 km/h80 punktów

powyżej 36 km/h100 punktów

 

Postój w strefie płatnego parkowania (w dni powszednie, w ścisłym centrum, koszt pierwszej pełnej godziny)

0 100 punktów

2 75 punktów

do 2,50 50 punktów

powyżej 2,50 25 punktów

 

Zgłaszane tygodniowo kolizje:

do 10 kolizji100 punktów

od 11 do 20 kolizji80 punktów

od 21 do 30 kolizji60 punktów

od 31 do 40 kolizji40 punktów

od 41 do 50 i więcej kolizji20 punktów

 

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Przy badaniu średnich prędkości, cen paliw oraz liczby zgłaszanych kolizji analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik oraz Flotis Mobile umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych miastach między 1 -15 kwietnia 2014. Dane na temat stref płatnego parkowania czerpano z informacji publikowanych na urzędowych stronach internetowych miast bądź też stronach poświęconych strefom płatnego parkowania.