Całkiem nieźle też w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze. W czołówce rankingu rządzą nieco mniejsze miasta. Gdzie jest ciężko? Przede wszystkim w dużych miastach: ostatnie miejsce zestawienia zajął Poznań, zanim uplasowała się Warszawa i Kraków.
Jak przydzielaliśmy punkty?
Jakie czynniki brano pod uwagę w trakcie opracowywania rankingu? Takie, które mają duży wpływ na komfort poruszania się po mieście, czyli „złotą czwórkę”: średnie ceny paliwa Pb 95, prędkości osiągane w centrum, koszt godzinnego parkowania w „strefie” i tygodniową liczbę kolizji na drogach (zgłoszonych do systemu Yanosik). W każdej z 4 kategorii najlepsze miasta otrzymywały 100 punktów (czyli maksymalnie do zdobycia było 400 punktów). Warto dodać, że dla każdej z tych czterech kategorii wydzielono przedziały punktowe – na podstawie tych przedziałów przyznawano punkty (więcej o metodologii na końcu raportu).
Lider - Rzeszów
Lider zestawienia: Rzeszów zdobył 360 punktów na 400 możliwych. Oznacza to, że średnie ceny paliwa Pb w mieście nie przekraczają 5,24 zł, a po centrum jeździ się z prędkością ok. 36 km/h. Kierowcy z Rzeszowa mają (póki co) komfort parkowania – w mieście nie działa obecnie strefa płatnego parkowania, choć ma się to wkrótce zmienić. W Rzeszowie występuje stosunkowo niewiele kolizji – co tygodniowo daje mniej niż 20 zgłoszeń.
Na końcu - Poznań
Na drugim biegunie zestawienia mamy Poznań ze 125 punktami. Kierowcom nie jest łatwo – średnie ceny paliw dochodzą do prawie 5,40 zł/l, a godzina parkowania w strefie oznacza wydatek 3 zł. Średnia prędkość pojazdów w centrum nie przekracza 32 km/h, a tygodniowo odnotowuje się powyżej 40 kolizji.
Tu najtaniej, tam najszybciej
Każde rankingowe kryterium miało swoich własnych liderów. Gdyby wziąć pod uwagę tylko ceny paliw to liderami byłby Rzeszów i Wrocław. W obu tych miastach średnia cena litra Pb nie przekraczała 5,25 zł/l. Pod względem średnich prędkości w centrum prymusami był Gdańsk i Białystok (powyżej 36 km/h).Jeśli chodzi o ceny postoju w strefie to liderem okazał się Rzeszów – jak wspominano w mieście tym strefa płatnego parkowania na razie nie obowiązuje. Pod względem kolizji prym wiodły, co zrozumiałe małe miasta. Najmniej stłuczek odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, Kielcach, Opolu, Olsztynie, Białymstoku.
Kryteria przyznawania punktów:
Ceny paliw (PB 95)
do 5,25 zł za litr – 100 punktów
do 5,30 zł za litr – 80 punktów
do 5,35 zł za litr – 60 punktów
do 5,40 zł za litr – 40 punktów
powyżej 5,40 zł za litr – 20 punktów
Średnie prędkości:
do 30 km/h – 20 punktów
do 32 km/h – 40 punktów
do 34 km/h – 60 punktów
do 36 km/h – 80 punktów
powyżej 36 km/h – 100 punktów
Postój w strefie płatnego parkowania (w dni powszednie, w ścisłym centrum, koszt pierwszej pełnej godziny)
0 zł –100 punktów
2 zł – 75 punktów
do 2,50 zł – 50 punktów
powyżej 2,50 zł – 25 punktów
Zgłaszane tygodniowo kolizje:
do 10 kolizji – 100 punktów
od 11 do 20 kolizji – 80 punktów
od 21 do 30 kolizji – 60 punktów
od 31 do 40 kolizji – 40 punktów
od 41 do 50 i więcej kolizji – 20 punktów
Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Przy badaniu średnich prędkości, cen paliw oraz liczby zgłaszanych kolizji analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik oraz Flotis Mobile umieszczonych w pojazdach poruszających się po wybranych miastach między 1 -15 kwietnia 2014. Dane na temat stref płatnego parkowania czerpano z informacji publikowanych na urzędowych stronach internetowych miast bądź też stronach poświęconych strefom płatnego parkowania.