Kierowcy wykonujący regularne i regularne specjalne przewozy osób nie muszą używać tachografu oraz przestrzegać norm rozporządzenia nr 561/2006. Dotyczą ich natomiast przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, w tym przepisy dotyczące tworzenia harmonogramu. Nie ma znaczenia forma współpracy z kierowcą – harmonogram należy opracować dla każdego kierowcy, który w naszym imieniu wykonuje przewozy regularne.
Harmonogram pracy ustala się na co najmniej miesiąc dla wszystkich kierowców. Powinien zawierać:
-
imię i nazwisko kierowcy,
-
miejsce bazy pojazdu,
-
okresy prowadzenia pojazdu,
-
okresy wykonywania innej pracy,
-
przerwy,
-
czas pozostawania w dyspozycji oraz
-
dni wolne.
Przepisy nie przewidują, w jakiej formie należy przygotować harmonogram. Akceptowane są wszystkie dokumenty, które zawierają wymienione elementy. Często zdarza się, że harmonogram składa się z dwóch lub więcej dokumentów łącznie, np. karty drogowej i rozkładu jazdy.
-
art. 1 pkt 4, art. 31e ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 1155 ze zm.),
-
art. 3 lit a rozporządzenia Rady (EWG) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).