Nowelizacja zawiera między innymi długo wyczekiwaną przez przewoźników definicję bazy eksploatacyjnej. Będzie to miejsce wyposażone w odpowiedni sprzęt techniczny i urządzenia umożliwiające prowadzenie działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły. W skład bazy musi wchodzić co najmniej jeden z następujących elementów:
- miejsce postojowe,
- miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków,
- miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów.
Wprowadzone zostanie zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, o którym mowa w rozporządzeniu nr 1071/2009. Według projektu ustawy o transporcie ma zastąpić licencję krajową. Wydawać je będą starosta lub prezydent miasta (tak jak dotychczasowe licencje krajowe) oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego. Zezwolenie będzie niezbędne, aby uzyskać licencję wspólnotową. W projekcie doprecyzowano też kwestię utraty dobrej reputacji. Przewidziano, że przedsiębiorca lub zarządzający transportem utraci dobrą reputację, gdy orzeczono wobec niego:
- prawomocny wyrok skazujący za przestępstwa umyślne w dziedzinach określonych w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009,
- co najmniej dwie wykonalne decyzje administracyjne o nałożeniu kary pieniężnej za naruszenia określone w załączniku nr IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009,
- co najmniej dwie prawomocne kary grzywny za naruszenia określone w załączniku nr IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009.
W nowelizacji znalazły się nie tylko przepisy, w których dostosowano przepisy krajowe do regulacji wspólnotowych. Zawarto w niej też nowe normy czasu pracy dla przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe. Za ich nieprzestrzeganie będą grozić kary:
- za nieprowadzenie ewidencji czasu pracy - 1.000 zł,
- za nieudzielenie przerwy kierowcy - 300 zł,
- za przekroczenie tygodniowego wymiaru czasu pracy - od 100 do 500 zł na przedsiębiorcę i na kierowcę,
- za posiadanie zbyt dużej liczby wypisów - 500 zł za każdy wypis.
Ponadto planuje się przedłużenie terminu na zgłaszanie zmian do licencji i zezwolenia do 28 dni. Dotychczas termin ten wynosił 14 dni.
Tak więc planowane zmiany bedą miały istotne znaczenie dla transportowców. Systematycznie będziemy informowali o stanie prac w tym zakresie.