Przepisy

Sejm przyjął część poprawek Senatu dot. motocyklistów

Jedną z istotniejszych zmian, które wprowadza nowela, jest umożliwienie osobom, które mają prawo jazdy kat. B przynajmniej przez trzy lata, jeżdżenie motocyklami o pojemności do 125 cm sześc. - nie będzie do tego potrzebne specjalne prawo jazdy kategorii A. Sejm ograniczył rozszerzenie uprawnień do motocykli z automatyczną skrzynią biegów, jednak Senat zaproponował, by dotyczyło to zarówno pojazdów z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów.

Podczas czwartkowego głosowania poseł Maciej Banaszak (TR) przekonywał, że zwiększy to zagrożenie na drogach, ponieważ bez odpowiedniego przygotowania nie powinno się jeździć motocyklem z manualną skrzynią biegów.

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz przypomniał, że zdaniem autora tej poprawki senatora Jana Marii Jackowskiego (PiS), poprzedni przepis faworyzował producentów jednośladów z automatyczną skrzynią biegów.

Posłowie przyjęli tę poprawkę.

Do tej pory, bez dodatkowego egzaminu, osoby mające prawo jazdy kat. B mogły jeździć małymi jednośladami, czyli motorowerami i skuterami (o pojemności maksymalnej 50 cm sześc.), czyli pojazdami, do których prowadzenia jest wymagane prawo jazdy kategorii AM.

Pozostałe poprawki Senatu dotyczą m.in. doskonalenia zawodowego przez instruktorów, wykładowców i egzaminatorów oraz kursów dla kandydatów na instruktorów.

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami przywraca merytoryczną odpowiedzialność ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne. Zniesiony ma zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.

19 stycznia 2013 r. weszła w życie poprzednia nowela tej ustawy, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów.

Do dnia wejścia w życie tej nowelizacji za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. Po wejściu nowych przepisów odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Po wprowadzeniu tych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną. Baza, w której obecnie znajduje się ponad 2,2 tys. pytań, jest niejawna.

Teraz nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami trafi do prezydenta.