Transport Drogowy

Belgia: nowe informacje na temat kar dla kierowców ciężarówek

Naruszenie to może być stwierdzone wyłącznie podczas jego popełniania. Zatem służby kontrolne tylko podczas kontroli mogą zweryfikować, czy kierowca złamał przepisy, jeśli wówczas jest on w trakcie odbierania regularnego tygodniowego odpoczynku w ciężarówce. Władze belgijskie nie powinny wymagać dowodów dokumentujące miejsce spędzania regularnego odpoczynku tygodniowego za poprzedni okres 28 dni. Przy pobieraniu opłaty nie ma znaczenia, czy kierowca mieszka w Belgii. Wszyscy kierowcy mają obowiązek natychmiastowego opłacenia grzywny.

Jeśli kierowca nie zapłaci od razu kary, służby kontrolne są uprawnione do zatrzymania pojazdu i żądania zwrotnej kaucji (kwota kary plus opłata administracyjna). Natomiast jeżeli kara nie zostanie opłacona w ciągu 96 godzin, mają prawo skonfiskować pojazd. Gdy sprawa trafi do sądu, a sąd uzna winę przewoźnika, wówczas kara może wynieść nawet 60.000 euro.

Ponadto Belgia zwiększyła karę za brak CMR. Obecnie grzywna wynosi 1.500 euro zarówno dla belgijskiego, jak i zagranicznego przewoźnika. Poprzednio kara wynosiła 55 euro. Wprowadzone przepisy mają na celu zwalczanie „dumpingu socjalnego” oraz nielegalnego kabotażu. Mają one zastosowanie także do pojazdów w systemie AETR.

Źródło:

ZMPD, trackerinfo.eu