W ciągu kolejnych tygodni kierowca może wykorzystać dwa regularne odpoczynki tygodniowe albo jeden regularny i jeden skrócony tygodniowy odpoczynek. W tej drugiej sytuacji skrócony tygodniowy odpoczynek musi być skompensowany do wymiaru 45 godzin (regularny tygodniowy odpoczynek). Zasady tej rekompensaty są następujące:
-
można jej udzielić tylko jednorazowo,
-
należy udzielić jej nie później niż do końca 3. tygodnia, licząc od tygodnia następującego po tym, w którym wystąpiło skrócenie,
-
należy wykorzystać ją łącznie z innym okresem trwającym co najmniej 9 godzin (np. można dołączyć do skróconego odpoczynku dziennego).
Rekompensować trzeba tylko skrócone odpoczynki tygodniowe, trwające mniej niż 45 godzin, lecz minimum 24 kolejne godziny. Natomiast nie ma obowiązku rekompensować skróconych odpoczynków dziennych.
Ponadto, żeby przyjąć skrócenie tygodniowego odpoczynku w pierwszym tygodniu, musi być udzielona rekompensata, w przeciwnym razie kontrola wykaże naruszenie zasad wykorzystywania odpoczynku tygodniowego.
Przedsiębiorca nie musi wykazywać, który okres jest rekompensatą z tytułu skrócenia odpoczynku tygodniowego. Natomiast w ewidencji czasu pracy kierowcy można odnotować odebranie przez kierowcę rekompensaty. Ułatwi to prawidłowe rozliczenie czasu pracy kierowcy w danym okresie rozliczeniowym.
Podstawa prawna:
art. 8 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
całość na stronie: