Transport Drogowy

Europejski system poboru opłat

System przede wszystkim pozwoli na skrócenie uiszczania elektronicznych opłat za przejazd po drogach w całej Europie. Opłata elektroniczna będzie naliczana i pobierana bez potrzeby zatrzymywania się. Dzięki temu zmniejszy się zużycie paliwa i emisja spalin. Ponadto skutkiem tego będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kierowca będzie zawierał jedną umowę z jednym dostawcą, co umożliwi rozliczanie opłat na terenie całej Unii Europejskiej. Każdy kierowca otrzyma jedną fakturę z opłatami, a w samochodzie zostanie zainstalowane jedno urządzenie pokładowe.
 

Nie zapłacimy więcej

Projekt noweli nie zakłada zmiany wysokości stawek opłaty elektronicznej na drogach, na których obowiązują. Natomiast spółki, które zawarły umowę o budowę i eksploatację albo tylko eksploatację autostrad i zarządzają tymi odcinkami dróg, będą mogły zdecydować, czy zdecydują się na wprowadzenie elektronicznego sposobu poboru opłat.

Jeśli tak, będą zobowiązane do współpracy z dostawcą EETS. Projekt zakłada także, że usługi EETS na terenie danego unijnego państwa mogą świadczyć nie tylko firmy zarejestrowane w tym państwie, ale wpisane do rejestrów prowadzonych przez inne kraje członkowskie.

Dostawca EETS, rozliczając się z użytkownikiem, będzie musiał wyodrębnić kwoty pobranych opłat oraz opłat za przejazd autostradą i wynagrodzenia za usługę EETS oraz wskazać termin ich zapłaty. Rozliczenie powinno zawierać informacje o czasie i miejscu pobrania opłat oraz zestawieniu jej składników, chyba, że użytkownik zdecyduje inaczej.

Informacje w Internecie

Projekt zmian zakłada, że minister właściwy do spraw transportu będzie prowadził rejestr firm świadczących usługi EETS, który będzie publikowany na stronie internetowej ministerstwa.

Z kolei na stronach internetowych dostawcy EETS będą zobowiązani do umieszczenia informacji o obsługiwanych obszarach oraz o warunkach zawierania umów z użytkownikiem. Będą także musieli zapewnić serwis urządzenia oraz niezwłocznie poinformować jego użytkownika o wycofaniu z użytkowania urządzenia.

Źródło:

projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych i o Krajowym Funduszu Drogowym (w uzgodnieniach międzyresortowych).