Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 „dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku można wykorzystywać w pojeździe” „o ile kierowca dokona takiego wyboru” i „o ile pojazd nie posiada odpowiednich miejsc do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju”
Przy tym jednoznacznie określonym czasie wolnym od pracy (dzienne okresy odpoczynku oraz skrócone tygodniowe okresy odpoczynku) chodzi o określenie ostateczne.
Wykorzystywanie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (na podst. art. 4 lit. h rozporządzenia WE nr 561/2006 – odpoczynek trwający co najmniej 45 godzin) w pojeździe nie jest wyraźnie nazwane.
Wg stanowiska prawnego FMKIT w kabinie sypialnej można, zatem, odbywać tylko skrócone tygodniowe okresy odpoczynku jak również dzienne okresy odpoczynku, o ile wszystkie inne warunki art.8 ust. 8 rozporządzenia WE 561/2006 (jak np. „odpowiednie miejsce do spania”) rzeczywiście istnieją.
Spędzanie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (wg art. 4 lit. h) w pojeździe (odp. kabinie) jest – na podstawie art. 8 ust. 8 rozporządzenia WE nr 561/2006 – niedozwolone.
WPHI Wiedeń, 11.09.2014