Fotoradary

Odcinkowy pomiar prędkości na wiosnę. Oto ostateczna lista lokalizacji

Do przetargu na budowę systemu odcinkowego pomiaru prędkości zgłosiła się tylko polska firma Sprint. W lipcu Główny Inspektorat Transportu Drogowego ustawił jej urządzenia w Warszawie przy ul. Przyczółkowej i rozpoczął ich testy.

– Wypadły niepomyślnie, dlatego ponowiliśmy postępowanie i zaprosiliśmy firmy do składania nowych ofert. Ponownie wpłynęła tylko jedna oferta. Tym razem wszystko wskazuje jednak na to, że testy zakończyły się powodzeniem, choć czekamy na ich ostateczne wyniki. Zakładamy, że jesienią podpiszemy z dostawcą umowę. Montaż urządzeń ma ruszyć wiosną – mówi Łukasz Majchrzak z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w Warszawie. To jedna z komórek w GITD. Jej pracownicy zarządzają siecią fotoradarów, oni będą też odpowiadać za odcinkowy pomiar prędkości.

Budowa systemu rozpocznie się na wiosnę i będzie kosztowała ok. 5,5 mln zł. Pomiarem zostanie objętych 29 odcinków dróg krajowych, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ich listę publikujemy pod tekstem. W porównaniu do wstępnej listy, drogowcy zrezygnowali z montażu aparatury na drodze ekspresowej S7 na odcinkach Gózd - Suchedniów w województwie świętokrzyskim oraz Stróża - Pcim w województwie małopolskim. Na liście nie ma też autostrad.

- Wybraliśmy najbardziej niebezpieczne odcinki dróg krajowych. Wszystkie lokalizacje są przedyskutowane i uzgodnione z policją – mówi Łukasz Majchrzak.

 

Jak będzie działał nowy system? Na początku i końcu kontrolowanych odcinków GITD zamontuje bramki, na których zostaną zainstalowane kamery rejestrujące wjazd i wyjazd samochodu. Na podstawie zdjęć system obliczy czas przejazdu i średnią prędkość. Jeśli zmieści się ona w obowiązującym na kontrolowanej drodze limicie, zdjęcia zostaną automatycznie skasowane.

Ale w przypadku, gdy wykryje przekroczenie prędkości, zdjęcia automatycznie wyśle do CANARD. Tak samo, jak robią to nowe, żółte fotoradary. Na podstawie numeru rejestracyjnego auta operator systemu ustali w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców kto jest właścicielem pojazdu i powiadomi go o zarejestrowanym wykroczeniu. Ten będzie mógł wskazać kierowcę auta, wziąć mandat na siebie albo odmówić wskazania kierowcy i przyjąć karę bez punktów karnych. Czwarta opcja to oddanie sprawy do sądu, który rozstrzygnie sprawę.

Zdaniem policjantów odcinkowy pomiar prędkości znacząco poprawi poziom bezpieczeństwa.
- To bardzo dobre rozwiązanie. W przypadku Podkarpacia lokalizacje są rozsądne. W obu miejscach ruch samochodowy krzyżuje się z pieszym. Szczególnie w okolicach Krościenka można się spodziewać na drodze ciągników i maszyn rolniczych, zwierząt gospodarskich. Od lat obowiązują tu surowe ograniczenia prędkości, a my często wysyłamy w te miejsca nasze patrole - mówi komisarz Paweł Międlar, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie.

Kontrolowane odcinki we wszystkich przypadkach będą oznaczone znakami informującymi o pomiarze prędkości, przypominającymi znaki D-51 informujące o fotoradarach.

Jak przekonują przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego, nowy system powinien znacząco poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Inspektorzy podają przykłady z Europy Zachodniej. We Włoszech, gdzie działa od 2005 roku liczba wypadków spadła o 19 procent, a o 27 procent zmniejszyła się liczba rannych. W Austrii na 2,1-kilometrowym odcinku drogi A22 przez 10 lat nie doszło do ani jednego śmiertelnego wypadku. W Holandii odcinkowy pomiar działa na większości autostrad w okolicach Amsterdamu, Utrechtu, Hagi i Rotterdamu. Na autostradzie A13 z Hagi do Rotterdamu po instalacji systemu w 2002 roku, tylko 0,5 proc. kierowców przekraczało dozwoloną prędkość. Liczba wypadków spadła tam o 47 proc.

Odcinkowy pomiar prędkości w Polsce - ostateczna lista lokalizacji urządzeń pomiarowych na drogach krajowych:

Miejscowość – Województwo – Droga krajowa – Długość odcinka (w km)
Tomaszów Mazowiecki – łódzkie – 48 -     2,15
Sulechów – lubuskie - 32 - 3,35
Wilcza - Nieborowice - śląskie - 78 - 2,15
Szymaki - mazowieckie - 7 - 2,2
Pawłowo - mazowieckie - 7 - 1,65
Sochaczew - mazowieckie - 50 - 2,9
Sulechów - lubuskie - 32 - 3,35
Wilcza - Nieborowice - śląskie - 78 - 2,15
Szymaki - mazowieckie - 7 - 2,2
Pawłowo - mazowieckie - 7 - 1,65
Sochaczew - mazowieckie - 50 - 2,9
Kanina - Wysokie - małopolskie - 28 - 0,95
Zakręt - mazowieckie - 2 - 1,4
Gorzyce - śląskie - 78 - 0,97
Gorzyce - śląskie - 78 - 0,89
Oborniki - wielkopolskie - 11 - 1,43
Łuszczów - lubelskie - 82 - 2,9
Strachówka - Warmiaki  - mazowieckie - 50 - 3,1
Górno - świętokrzyskie - 74 - 4,1
Gniazdowo - Piecki - warmińsko-mazurskie - 59 - 5,83
Karniewo - mazowieckie - 60 - 1,83
Turzyn - mazowieckie - 8 - 1,7
Tarnowskie Góry - śląskie - 11 - 1,1
Rybitwy-Polesie - mazowieckie - 7 - 2,2
Borzęcin - Prusice - dolnośląskie - 5 - 7,4
Kołbiel - mazowieckie - 50 - 4,8
Kluki - łódzkie - 8 - 1,6
Złota - łódzkie - 72 - 3,3
Kolbuszowa, Kolbuszowa Górna - podkarpackie - 9 - 3,6
Krościenko Wyżne - Iskrzynia - podkarpackie - 9 - 1,3
Babigoszcz - Gniazdowo - zachodniopomorskie - 3 - 4,82
Łosiów - opolskie - 94 - 2,175
Zwierki - Zabłudów - podlaskie - 19 - 3,8
Lubin - dolnośląskie - 3 - 2,25