Przetransportowano 21,8 mln ton ładunków, o 3 proc. mniej r/r, a praca przewozowa sięgała 6,9 mld tonokm i była o 2,5 proc. niższa. Łącznie po pierwszych 10 miesiącach kolej przewiozła blisko 190,3 mln ton towarów, o 1,4 proc. mniej r/r i wykonała pracę przewozową 41,8 mld tnkm (-1 proc.).
Stoi to w sprzeczności z tradycyjną relacją wzrostu gospodarczego i wymiany handlowej z zagranicą, które rosną, a szybszym wzrostem przewozów. Skoro kolej notuje spadek usług można twierdzić, że cały przyrost masy ładunku, wynikający z rozwoju gospodarki, przejmuje transport drogowy.
Spośród grupy największych operatorów, udział w rynku - liczony masą towarów – straciła w tym roku Grupa PKP SA – po 10 miesiącach miała 48,2 proc. udziału, przed rokiem 49,1. Jak wyjaśniali niedawno przedstawiciele zarządu, powodem jest mniejszy eksport węgla, którego grupa jest głównym przewoźnikiem.
Mniejszy udział w rynku zaliczyli w tym roku także: Grupa CTL Logistics (6,8 proc. przed rokiem, obecnie 5,6 proc.) i DB Schenker Rail (odpowiednio: 19,2 i 18,5 proc.). Wzrost odnotowali jedynie: Lotos Kolej (z 4 do 4,7 proc.) oraz PKP LHS (z 4,3 do 4,6 proc.)
Transport Drogowy Kolej traci rynek na rzecz przewozów drogowych
|
Link do źródła: |