Sprostowanie odnosi się do jednego z warunków rozporządzenia nr 561/2006, jakie kierowca wykonujący sam lub w załodze międzynarodowy okazjonalny przewóz osób autokarem musi spełnić, aby odłożyć odpoczynek tygodniowy o maksymalnie 12 dób.
Chodzi o załogę
Teraz wiadomo, że zamiast „kilku kierowców” pojazd musi prowadzić „załoga kilkuosobowa” zdefiniowana w rozporządzeniu nr 561/2006. Zatem jeżeli w godzinach od 22.00 do 6.00 autem kieruje załoga, to kierowcy moga je prowadzić bez przerwy na normalnych zasadach nie więcej niż po 4,5 godziny. Natomiast gdy pojazd prowadzi jeden kierowca, to w tych godzinach może jechać maksymalnie przez 3 godziny bez przerwy.
Używanie określenia „kilku kierowców” zamiast „załoga” mogło prowadzić do sytuacji, w której jedną trasę obsługuje kilku kierowców i każdy z nich mógłby odłożyć swój tygodniowy odpoczynek.
Kłopoty z interpretacją
Pierwotny tekst rozporządzenia nr 561/2006 mówi, że w drodze odstępstwa kierowca wykonujący pojedynczy zagraniczny przewóz osób autokarem może odłożyć tygodniowy odpoczynek o maksimum 12 dób po poprzednim regularnym tygodniowym odpoczynku. Jest to możliwe m.in., pod warunkiem że samochód obsługuje kilku kierowców lub, gdy prowadzi go jeden kierowca, okres jazdy zostaje skrócony do 3 godzin, jeżeli odbywa się ona w godzinach od 22.00 do 6.00.
Sformułowanie „pojazd obsługuje kilku kierowców” mogło sugerować, że kierowcy podczas wykonywania przewozu mogą się zmieniać. Tymczasem kilku kierowców to niekoniecznie to samo, co załoga.
-
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 382/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.),
-
sprostowanie do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1073/2009 z 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz.U. UE L 293/60 z 9 października 2014 r.).