Transport Drogowy

Niemcy: stawka minimalna w transporcie - ZMPD protestuje

Nowe prawo niemieckie wprowadza także obowiązki meldunkowe dla pracodawców zagranicznych delegujących swych pracowników do pracy w Niemczech. Pracodawca zobowiązany będzie zgłosić swych pracowników w urzędzie celnym i wskazać osobę upoważnioną do ewentualnego kontaktu z tym urzędem.

Wiele wskazuje na to, że stawka ta obowiązywać będzie również w stosunku do kierowców zatrudnionych w polskich firmach przewozowych, które wykonują przewozy drogowe na terytorium Niemiec, w tym również przewozy tranzytowe przez terytorium tego kraju.

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce jest zaniepokojone działaniami niemieckiego ustawodawcy i podejmuje intensywne działania w kraju i za granicą, w celu uzyskania wiążącej interpretacji przepisów niemieckich i jednoznaczne określenie, jakich sytuacji przepisy te będą faktycznie dotyczyć. Pisma w tej sprawie zostały wystosowane do Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego IRU, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Gospodarki (załączamy je poniżej). Zrzeszenia przewoźników innych państw europejskich również analizują obecnie przepisy niemieckie i podejmują interwencję w tej sprawie. ZMPD współpracuje w tym zakresie z przedstawicielami stowarzyszeń zagranicznych.

Warto zaznaczyć, że niemieckie przepisy nie były omawiane na forum międzynarodowym, żadna informacja dotycząca ich procedowania czy wejścia w życie nie była sygnalizowana innym zainteresowanym państwom.   
 
Biorąc pod uwagę mobilny charakter pracy kierowców w transporcie międzynarodowym działania ustawodawcy niemieckiego wykraczają poza wymiar krajowy i wpływają negatywnie na transport międzynarodowy.

ZMPD na bieżąco monitoruje sytuację w Niemczech i wszystkie otrzymywane w tym zakresie informacje czy interpretację będziemy na bieżąco zamieszczać na naszej stronie internetowej.    

Informacja własna ZMPD.