Przepisy

Niemcy: nowelizacja ustawy o transporcie drogowym - opłaty za drogi 2015

Początkowo Minister Dobrindt chciał, aby myto obowiązywało na wszystkich drogach w Niemczech. Dobrindt wycofał się z tego pomysłu w skutek nacisków posłów z CDU reprezentujących landy graniczące z innymi krajami (Nadrenia-Palatynat, Badenia-Wirtembergia i Nadrenia Północna-Westfalia). Landy te obawiały się, że wprowadzenie opłat na wszystkich drogach niekorzystnie wpłynie na ruch i handel przygraniczny, a także na turystykę.

Zgodnie z projektem ustawy od 1 lipca 2015 r. myto dla samochodów ciężarowych zostanie rozszerzone na kolejne 1100 km dróg krajowych. Od 1 października 2015 r. obowiązkiem uiszczania opłat drogowych zostaną objęte samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie 7,5 t i więcej (obecnie obowiązują opłaty dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie 12 t i więcej). W kolejnym etapie myto dla samochodów ciężarowych ma zostać wprowadzone na wszystkie drogi krajowe od 2018 r.

Opłaty za korzystanie z autostrad niemieckich dla samochodów ciężarowych o dopuszczanej masie 12 t i więcej są pobierane od 2005 r. Myto obowiązuje obecnie na autostradach o łącznej długości 12 800 km, a od sierpnia 2012 opłaty zostały rozszerzone na część dróg krajowych (ok. 1200 km). W 2013 r. opłaty drogowe zwiększyły budżet Niemiec o ok. 4,4 mld euro.

Minister Dobrindt planuje również wprowadzenie opłat dla samochodów osobowych o dopuszczalnej masie do 3,5 t. Dla kierowców samochodów zarejestrowanych w Niemczech winiety będą przyznawane raz na rok Maksymalny koszt miałaby wynieść ok. 130 euro, a jego wysokość będzie zależna od ilości wydzielanych spalin oraz pojemności silnika. W praktyce jednak posiadacze samochodów zarejestrowanych w Niemczech będą płacić pomniejszony podatek drogowy (Kfz-Steuer) o wysokość myta. Kierowcy samochodów na zagranicznych rejestracjach będą musieli zakupić winietę na stacjach benzynowych – na 10 dni za 10 euro, albo na 2 miesiące za 22 euro lub przez Internet. Obecnie obowiązujący system naklejania winiet na szybę w samochodzie zostałby zastąpiony elektronicznym systemem sprawdzający, czy kierowca uiścił opłatę.

Na chwilę obecną nie jest pewne, czy reforma ta miałaby zostać wprowadzona od 1 stycznia 2016 r., tak jak planuje to Minister Dobrindt. W dużej mierze jest to uzależnione od tempa prac parlamentu. Reforma opłat drogowych miałaby przynieść ok. 600 mln euro, z czego ok. 500 mln zostałby przeznaczona na rozbudowę infrastruktury.

Informacje na temat systemu poboru myta w Niemczech (również w języku polskim) znajdują się na stronach internetowych firmy Toll Collect odpowiedzialnej za pobór myta. www.toll-collect.de

Wykaz dróg, na których obowiązuje myto dla samochodów ciężarowych: http://www.mauttabelle.de/maut.html

Komunikat Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Kolonii