Zgodnie z najnowszymi informacjami przepis ten będzie dotyczyć sektora transportu i będzie mieć zastosowanie do niemieckich i zagranicznych operatorów transportu wykonujących działalność transportową na terytorium Niemiec (kabotaż, międzynarodowe operacje transportowe do i z Niemiec, tranzyt).
Niemiecka Administracja Celna będzie odpowiedzialna za egzekwowanie tego przepisu. Obecnie brak jest dodatkowych informacji w sprawie, jak niemiecka Administracja Celna zamierza egzekwować ten przepis w stosunku do zagranicznych operatorów transportu.
Zarówno ZMPD, jak i sekretariat IRU, wyrażają wątpliwości co do zgodności tego niemieckiego przepisu z przepisami unijnymi oraz kwestionują dodatkowe obciążenia administracyjne, jakie w wyniku tej regulacji prawnej będą wynikać dla zagranicznych operatorów transportu.
Informujemy również, że IRU wystąpiło w tej sprawie do unijnego Komisarza ds. zatrudnienia i do Komisarza ds. transportu, jak również do niemieckiego ministerstwa finansów. ZMPD wystosowało w tej kwestii pisma do ministrów infrastruktury i rozwoju, spraw zagranicznych, gospodarki oraz pracy i spraw socjalnych.
Będziemy Państwa informować na bieżąco o wynikach tych interwencji.
Poniżej znajdują się informacje przekazane przez IRU, dotyczące płacy minimalnej w Niemczech:
1.Płaca minimalna: pracodawca musi zapłacić płacę minimalną w wysokości 8,50 euro za każdą godzinę pracy na terytorium Niemiec. Płaca ta musi być wypłacona najpóźniej ostatniego dnia pracy banku w miesiącu, w którym ta operacja transportowa została wykonana.
2.Wymóg powiadamiania: wszyscy zagraniczni operatorzy transportu, łącznie z tymi, którzy już płacą 8,5 euro lub więcej za godziną, muszą powiadamiać Bundesfinanzdirektion West w Kolonii przed rozpoczęciem operacji transportowej na terytorium Niemiec. Dla pracowników mobilnych przewidziany jest uproszczony proces powiadamiania. Powiadomienie musi być przedstawione pisemnie w języku niemieckim. Może zawierać wszystkie operacje transportowe w okresie do 6 miesięcy.
Powiadomienie powinno zawierać następujące informacje:
- nazwisko, imię i datę urodzenia pracownika
- datę rozpoczęcia i przewidywany czas trwania operacji transportowej na terytorium Niemiec
- adres, gdzie będą przechowywane dokumenty.
Przy pierwszej rejestracji firm transportowych należy dołączyć pismo potwierdzające, że na żądanie pracodawcy przedstawią dowody, że płaca minimalna została kierowcy zapłacona. Nie ma wymogu powiadamiania niemieckich Administracji Celnej o zmianach w zaplanowanych operacjach transportowych, jeżeli pierwsze powiadomienie zostało wysłane.
3.Przechowywanie dokumentów: pracodawca musi rejestrować rozpoczęcie, zakończenie operacji transportowej oraz ilość godzin przepracowanych na terytorium Niemiec najpóźniej w ciągu 7 dni po wykonaniu operacji transportowej. Dokument ten musi być przechowywany przez co najmniej 2 lata na terytorium Niemiec lub na terytorium innego kraju. Jeżeli dokument jest przechowywany w innym kraju, należy dodatkowo dołączyć potwierdzenie, że żądane dokumenty są do dyspozycji niemieckiej Administracji Celnej w celu ułatwienia weryfikacji.
4.Przydatne kontakty: według niemieckiej Administracji Celnej dalsze informacje dotyczące wprowadzenia minimalnej płacy w Niemczech ukażą się 19 grudnia 2014 r. Powołano kilka punktów informacyjnych w celu udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące tej sprawy. Pytania mogą być kierowane do Ministerstwa Pracy i Spraw Socjalnych Niemiec (Bundesministerium fur Arbeit und Soziales) lub bezpośrednio do niemieckiej Administracji Celnej (ZOLL).
WCZEŚNIEJSZE INFORMACJE ZMPD DOTYCZĄCE PŁACY MINIMALNEJ
Źródło: IRU
Opr. ZMPD/DTR/AGA