Dotychczas sprawa wyglądała tak, że przejechanie każdej bramownicy systemu bez odpowiedniej ilości środków na koncie oznaczało otrzymanie kary. Ile tak bramownic przejechaliśmy, tyle kar musieliśmy później zapłacić, nawet jeśli wszystkie z "bramek" znajdowały się blisko siebie i to na tej samej drodze.
Co więcej, kary nakładano na kierowców pojazdów, a nie ich właścicieli, co było o tyle niesprawiedliwe, że większość pojazdów objętych viaTOLL-em prowadzona jest przez kierowców zawodowych. Tymczasem wpłacanie pieniędzy na przypisane do viaBOX-a konto to zazwyczaj obowiązek realizowany przez właściciela firmy lub po prostu pracownika biurowego, ale nie przez samego kierowcę ciężarówki.
Oba powyższe problemy odchodzą teraz jednak w sferę przeszłości. Od teraz karę z systemu viaTOLL będzie można dostać tylko raz dziennie, niezależnie od ilości przejechanych tego dnia bramownic. Zmienia się także sama wysokość kar - za przejazd bez opłaty zapłacimy teraz 1500 zł lub 500 zł w przypadku samochodu osobowego z przyczepą. 750 zł (250 zł dla auta osobowego z przyczepą) będzie kosztowało ustawienie na urządzeniu viaBOX niewłaściciwej kategorii lub zamontowanie go w niewłaściwym pojeździe.
Jednocześnie warto zaznaczyć, że wprowadzenie nowych przepisów idzie w parze z abolicją. Osoby, które jechały bez opłaty na przykład w grudniu, mogą się spodziewać, że listu z zaproszeniem do opłacenia kary raczej już nie dostaną. Uwaga - abolicja nie dotyczy osób, które poszły ze sprawą kary z systemu viaTOLL do sądu.
Zmiany w ustawie o drogach publicznych
2 stycznia 2015 wchodzą w życie znowelizowane przepisy Ustawy o drogach publicznych. Uchwalona ustawa modyfikuje przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych (tzw. opłata elektroniczna).
Zmiany upraszczają zasady odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg za uchylanie się od obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej.
Ponadto, ujednolicono zasady zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych.
W ustawie przeniesiono odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Jeżeli właściciel nie jest posiadaczem pojazdu, kara nakładana będzie na podmiot, na rzecz którego przeniesiono posiadanie tego pojazdu. Wymieniony podmiot będzie odpowiadać w szczególności za naruszenie polegające na braku uiszczenia opłaty elektronicznej.
Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, wymierzać się będzie karę pieniężną w wysokości 500 zł – w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 1500 zł – w pozostałych przypadkach.
Z kolei za naruszenie obowiązku właściwego używania w pojeździe urządzenia na potrzeby pobierania opłat elektronicznych, grozić będzie kara w wysokości 250 zł – w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 750 zł – w pozostałych przypadkach. Wprowadzono zasadę, zgodnie z którą na podmiot, który dopuścił się naruszenia skutkującego obowiązkiem uiszczenia kary pieniężnej, nie może być nałożona więcej niż jedna kara w trakcie jednej doby.
Pełny tekst Ustawy o zmianie ustawy znajduje się tutaj, a znowelizowany tekst Ustawy o drogach publicznych tutaj.