Transport Drogowy

System viaTOLL już zmieniony - nowe kary są znacznie sensowniejsze

Dotychczas sprawa wyglądała tak, że przejechanie każdej bramownicy systemu bez odpowiedniej ilości środków na koncie oznaczało otrzymanie kary. Ile tak bramownic przejechaliśmy, tyle kar musieliśmy później zapłacić, nawet jeśli wszystkie z "bramek" znajdowały się blisko siebie i to na tej samej drodze.

Co więcej, kary nakładano na kierowców pojazdów, a nie ich właścicieli, co było o tyle niesprawiedliwe, że większość pojazdów objętych viaTOLL-em prowadzona jest przez kierowców zawodowych. Tymczasem wpłacanie pieniędzy na przypisane do viaBOX-a konto to zazwyczaj obowiązek realizowany przez właściciela firmy lub po prostu pracownika biurowego, ale nie przez samego kierowcę ciężarówki.

 

Oba powyższe problemy odchodzą teraz jednak w sferę przeszłości. Od teraz karę z systemu viaTOLL będzie można dostać tylko raz dziennie, niezależnie od ilości przejechanych tego dnia bramownic. Zmienia się także sama wysokość kar - za przejazd bez opłaty zapłacimy teraz 1500 zł lub 500 zł w przypadku samochodu osobowego z przyczepą. 750 zł (250 zł dla auta osobowego z przyczepą) będzie kosztowało ustawienie na urządzeniu viaBOX niewłaściciwej kategorii lub zamontowanie go w niewłaściwym pojeździe.

Jednocześnie warto zaznaczyć, że wprowadzenie nowych przepisów idzie w parze z abolicją. Osoby, które jechały bez opłaty na przykład w grudniu, mogą się spodziewać, że listu z zaproszeniem do opłacenia kary raczej już nie dostaną. Uwaga - abolicja nie dotyczy osób, które poszły ze sprawą kary z systemu viaTOLL do sądu.

Zmiany w ustawie o drogach publicznych

2 stycznia 2015 wchodzą w życie znowelizowane przepisy Ustawy o drogach publicznych. Uchwalona ustawa modyfikuje przepisy dotyczące kar za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty za przejazd drogami krajowymi, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy o drogach publicznych (tzw. opłata elektroniczna).

Zmiany upraszczają zasady odpowiedzialności administracyjnej użytkowników dróg za uchylanie się od obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej.

Ponadto, ujednolicono zasady zwolnień z opłaty elektronicznej i opłat za przejazd autostradą dla pojazdów służb mundurowych, służb specjalnych oraz służb ratowniczych.

W ustawie przeniesiono odpowiedzialność administracyjną za większość naruszeń obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej z kierującego pojazdem na właściciela pojazdu. Jeżeli właściciel nie jest posiadaczem pojazdu, kara nakładana będzie na podmiot, na rzecz którego przeniesiono posiadanie tego pojazdu. Wymieniony podmiot będzie odpowiadać w szczególności za naruszenie polegające na braku uiszczenia opłaty elektronicznej.

Za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, wymierzać się będzie karę pieniężną w wysokości 500 zł – w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 1500 zł – w pozostałych przypadkach.

Z kolei za naruszenie obowiązku właściwego używania w pojeździe urządzenia na potrzeby pobierania opłat elektronicznych, grozić będzie kara w wysokości 250 zł – w przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy albo 750 zł – w pozostałych przypadkach. Wprowadzono zasadę, zgodnie z którą na podmiot, który dopuścił się naruszenia skutkującego obowiązkiem uiszczenia kary pieniężnej, nie może być nałożona więcej niż jedna kara w trakcie jednej doby.

Pełny tekst Ustawy o zmianie ustawy znajduje się tutaj, a znowelizowany tekst Ustawy o drogach publicznych tutaj.