Włosi i Francuzi żądają ujednolicenia na szczeblu europejskim płacy dla kierowców i stworzenia agencji ds. transportu drogowego, która kontrolowałaby przestrzeganie praw socjalnych przez przewoźników. Chcą także specjalnego, europejskiego statusu dla pracowników mobilnych takich jak kierowcy oraz obowiązkowego rejestru wszystkich europejskich przewoźników.
Każda z tych propozycji może uderzyć w interesy polskich przewoźników, podwyższając koszty ich działalności lub ograniczając ich działalność.
Dokument złożony w KE to inicjatywa Włoch. Włosi widzą starania niemieckie i francuskie w sprawie płacy minimalnej i też chcą chronić swój rynek - powiedziała korespondentce RMF FM Katarzynie Szymańskiej-Borginon Isabelle Maitre z francuskiej federacji transportowców.
FNTR i CONFTRASPORTO przedstawiły Komisji Europejskiej propozycje:
• utworzenia Europejskiej Agencji Transportu Drogowego w celu monitorowania stosowania i interpretacji przepisów UE przez państwa członkowskie UE.
• stworzenia specjalnego programu dla "bardzo mobilnych pracowników" (międzynarodowi kierowcy).
• utworzenia europejskiego rejestru przewoźników drogowych. Rejestr pozwoli na kontrolę (w firmach wpisanych w rejestr) zastosowanie zharmonizowanych przepisów socjalnych. W szczególności w celu sprawdzenia realizacji ubezpieczeń społecznych i programów emerytalnych.
• wprowadzenia wyjątków do rozporządzenia 883/2004 (koordynacja zasad bezpieczeństwa socjalnego), które w przypadku oddelegowania, pozwolą na opłacanie składek na ubezpieczenie socjalne kierowcy w kraju przyjmującym.