Przepisy

Już obowiazuje pozostała część rozporządzenia nr 165/2014

Tak zwane ,,inteligentne tachografy" będą połączone z globalnym systemem nawigacji satelitarnej (GNSS). Dzięki temu będzie łatwiej zlokalizować pojazdy. Tachograf będzie zapisywał czynności kierowcy oraz przebieg pojazdu a pozycjonowanie za pomocą globalnego systemu nawigacji satelitarnej będzie potwierdzało prawidłowość zapisanych danych. System w zancznym stopniu umożliwi prowadzenie szczegółowej zdalnej kontroli zarówno przez przedsiębiorcę jak również służby kontrolne. 

Przedsiębiorcy będą musieli wyposażyć w inteligentne tachografy pojazdy rejestrowane po raz pierwszy 36 miesięcy po wejściu w życie przepisów szczegółowych dotyczących konstrukcji, funkcjonowania i użytkowania nowych tachografów. Nie znamy jeszcze tej daty, zatem do czasu wprowadzenia nowych przepisów odnośnie do tachografów cyfrowych obowiązuje załącznik 1B do rozporządzenia nr 3821/85.

Kolejną nowością, którą wprowadza nowe rozporządzenie, jest wyposażenie organów kontrolnych w urządzenia do wczesnego zdalnego wykrywania naruszeń. Ustawodawca chce wprowadzić je obowiązkowo od 2021 roku. Jednak państwa UE mogą zrobić to wcześniej, z technicznego punktu widzenia będzie to możliwe już od momentu wejścia do obrotu nowych tachografów.

Urządzenia te umożliwią służbom przeprowadzanie zdalnej kontroli, kiedy pojazd będzie jechał. Komunikacja na odległość między tachografem a organami kontrolnymi ułatwi ukierunkowane kontrole drogowe, zmniejszając tym samym obciążenia administracyjne wynikające z losowych kontroli. Na podstawie tego nadzoru nie będą nakładane kary, nawet jeżeli okaże się, że doszło do manipulacji lub naruszeń. Będzie on jednak bardzo pomocny w typowaniu pojazdów do kontroli drogowych oraz w wykrywaniu manipulacji związanych z używaniem tachografów.
Do chwili obecnej nie nastąpiła zamiana ustawy o transporcie drogowym i Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 nie zostało dopisane do aktów prawnych. 

Podstawa prawna:
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. WE nr L 60 z 28 lutego 2014 r.),