Autostrad i dróg ekspresowych przybywa, ale wolniej niż planowano. Największe kłopoty są na autostradach A1 i A4. Sprawdziliśmy, jak w tym momencie wygląda budowa sieci tras szybkiego ruchu w całej Polsce.
Jak podaje Ministerstwo Transportu, na koniec 2012 r. było w Polsce 1362 km autostrad i 1190 km dróg ekspresowych. W 2012 r. otwarto 298 km autostrad i 325 km dróg ekspresowych. Razem to 623 km tras szybkiego ruchu. Tymczasem jeszcze w kwietniu 2012 r. ministerstwo zakładało, że będzie to 875 km.
W 2013 r. według planów ministerstwa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddanych do ruchu zostanie kolejnych 155 km autostrad i 263 km dróg ekspresowych. Pod koniec 2014 r. w Polsce ma być prawie 3100 km dróg szybkiego ruchu w tym 1605 km autostrad i 1482 km ekspresówek. Te plany są skromniejsze o ponad 150 km od tych z kwietnia 2012 r.
Docelowo w Polsce ma być ok. 2000 km autostrad i 5300 km dróg ekspresowych, ale nie wiadomo, kiedy wszystkie te drogi zostaną wybudowane.
- W żadnym dokumencie nie napisano, do kiedy ma powstać cała siec autostrad i dróg ekspresowych. GDDKiA ogłasza przetargi na budowę dróg w zależności od przyznawanych środków finansowych - podkreśla Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.
W ubiegłym roku na budowę autostrad i dróg ekspresowych Krajowy Fundusz Drogowy i budżet państwa wydały 22 mld zł.
- To niewiele mniej niż planowano - podkreśla Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu transportu.
W 2013 r. GDDKiA ma do wydania na budowę tras szybkiego ruchu ok. 18 mld zł, w tym 15 mld zł z KFD.
Według zapewnień Ministerstwa Transportu, wstrzymanie przez Komisję Europejską wypłat pieniędzy za trzy kontrakty drogowe (budowa S8 na Mazowszu i Podlasiu oraz A4 na Podkarpaciu) nie ma wpływu na realizowane i planowane inwestycje.
Wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz przekonuje, że Bruksela odblokuje fundusze w marcu.
Komisja Europejska na razie nie będzie jednak refundować wydatków GDDKiA na budowę dróg. Polskie władze zapowiadają interwencję w Brukseli.
W porównaniu do początku ubiegłego roku jedna rzecz pozostaje niezmienna: polskie drogi szybkiego ruchu to ciągle wielki plac budowy. Chociaż odcinków oddanych do ruchu przybyło, ciągle niemal wszystkie są poprzecinane robotami drogowymi. Efekt? Żadną z polskich autostrad ciągle nie da się przejechać od początku do końca bez konieczności korzystania z objazdów.
Na autostradzie A1 brakuje odcinka Czerniewice pod Toruniem – Kowal pod Włocławkiem. Droga powinna być już gotowa, ale we 6 września GDDKiA wypowiedziała umowę irlandzkiemu wykonawcy. Chociaż nowy przetarg drogowcy ogłosili trzy tygodnie później, do dzisiaj nie podpisali umowy z nowymi firmami, ale już je wybrali.
Na odcinek Czerniewice – Brzezie najtańsza oferta jest warta 500 mln zł.
– Złożyło ją konsorcjum firm, którego liderem jest firma Salini Polska Sp. z o.o. – mówi Urszula Nelken, rzecznik prasowy GDDKiA.
GDDKiA wybrała ofertę firmy Salini, podobnie jest w przypadku drugiego odcinka Brzezie – Kowal, który Salini chce dokończyć za 608 mln zł. Drogowcy czekają teraz na zatwierdzenie wyników przetargu przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Pracę powinny ruszyć wiosną 2013 r.
– Pierwszy odcinek ma być gotowy w 11 miesięcy od podpisania umowy. Na dokończenie drugiego wykonawca dostanie rok – mówi Nelken. Trasa będzie więc gotowa w 2014 r.
Dla 137-kilometrowego odcinka Tuszyn-Pyrzowice GDDKiA przygotowała 23 propozycje finansowania, które przekazała do resortu transportu.
– Zdobywamy pozwolenia na budowę i czekamy na decyzję ministerstwa. Chcemy ją budować – mówi Nelken.
Droga jest nieprzejezdna także na południu, w Mszanie. Zgodnie z decyzją nadzoru budowlanego wykonawca do sierpnia tego roku musi uporać się tutaj z naprawa mostu. Do tej pory ruch odbywa się objazdami przez drogi wojewódzkie.
Na autostradzie A4 prace najgorzej wyglądają między Tarnowem a Dębicą. Na 34,8-kilometrowym odcinku drogi stan zaawansowania robót drogowcy określają na 50 procent. Prace jednak stoją, bo po rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą – Hydrobudową do tej pory nie udało się wyłonić nowego.
- Przetarg jest w trakcie. Mamy ok. 800 pytań od firm zainteresowanych przejęciem kontraktu, dlatego musieliśmy przełożyć otwarcie ofert na 4 lutego. Liczymy, że zwycięzca postępowania wejdzie na plac na wiosnę – mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
W pierwszej kolejności będzie musiał wybudować węzeł, który pozwoli uruchomić gotowy odcinek z Dębicy do Rzeszowa. Także od węzła dokończenie robót po firmie Radko rozpocznie Budimex, który wygrał przetarg na realizację odcinka Rzeszów Zachód - Rzeszów Centralny. Droga z Jarosławia do Radymna jest gotowa w 99-procentach. – Wykonawca montuje ostatnie znaki, prowadzi prace na miejscach obsługi podróżnych. Chcemy puścić tędy ruch w marcu – dodaje Wysocki.
Autostrada A1
To trasa, która docelowo połączy Gdańsk z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach. Zgodnie z projektem ma mieć 568 km. Dzieli się na odcinki:
Gdańsk – Nowe Marzy
Ma 89,45 km długości. Powstał w latach 2005-2008, kosztował 507 mln euro.
Nowe Marzy - Toruń
Odcinek wart 924,6 mln euro. Ma 62,45 km, do użytku został oddany w listopadzie 2011 roku.
Toruń – Kowal
Budowa ponownie ruszy wiosną, ma się zakończyć w 2014 roku. Wartość inwestycji 2,8 mld zł.
Kowal – Sójki, Sójki – Kotliska, Kotliska – Piątek, Piątek - Stryków
Mają w sumie 75,15 km. Kosztowały ponad 2,78 mld zł. Oddane do użytku w listopadzie 2012 roku.
Stryków – Tuszyn
To 37,3 km drogi, która jest w trakcie realizacji. Ma powstać w połowie 2014 roku. Wartość kontraktu szacuje się na 1,58 mld zł.
Tuszyn – Piotrków Trybunalski
To gotowy odcinek mierzący ok. 17,5 km drogi.
Tuszyn-Pyrzowice
137,5 km drogi, która ma być gotowa najwcześniej w 2017 roku. Jej realizacją zajmą się łódzki i katowicki oddział GDDKiA. Przetarg na budowę planowany jest na II kwartał tego roku.
Pyrzowice-Gorzyczki
Pozostałe siedem odcinków jest już gotowych. Ten fragment A1 ma 84,7 km. Wyjątkiem jest kawałek drogi na odcinku Gorzyczki – Mszana, którego budowa potrwa do sierpnia tego roku.
Autostrada A2
To trasa między Świeckiem, a granicą z Białorusią w Kukurykach. Do zachodniej granicy prowadzi z Berlina. Docelowo ma mieć 615 km, ale na razie gotowe jest nieco ponad 520 km, między Świeckiem a okolicą Warszawy. Jako ostatni, na ubiegłoroczne mistrzostwa Europy w piłce nożnej powstał fragment z Łodzi do Warszawy mający 92 km.
Świecko – Konotopa
Na tym odcinku autostrada jest już w całości gotowa. Ma 457,7 km.
Węzeł „Lubelska" – Mińsk Mazowiecki
To 22,3 km drogi brakującej do połączenia z kolejnym, gotowym już fragmentem – obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Realizacja tego podcinka planowana jest na lata 2015-2018.
Obwodnica Mińska Mazowieckiego
Ostatni gotowy, najbardziej wysunięty na wschód odcinek A2. Ma 20,85 km, został oddany do użytku w sierpniu ubiegłego roku. Kosztował 761,6 mln zł.
Warszawa - Kukuryki
Zgodnie z projektem od stolicy do wschodniej granicy Polski brakuje jeszcze 125 km drogi. Na razie nie wiadomo, kiedy będzie budowana.
Autostrada A4
To najdłuższa z zaplanowanych w Polsce autostrad. Docelowo połączy granicę z Niemcami w Zgorzelcu z polsko-ukraińskim przejściem granicznym w Korczowej. Cała będzie mieć 670 km.
Jędrzychowice – Tarnów
Na tym odcinku droga jest już gotowa. Ma 512,8 km. W rejonie Katowic krzyżuje się z A1. Pozwala na podróż między Tarnowem, Katowicami, Opolem, Wrocławiem i Legnicą. Ostatnio, już po Euro 2012 oddano do użytku trasę na wschód od Krakowa, w rejonie Brzeska i Szarowa.
Tarnów - Dębica
To pierwszy, wysunięty najdalej na zachód niegotowy odcinek A4. Zgodnie z poprzednią umową samochody powinny nim już jeździć, ale ze względu na kłopoty finansowe wykonawcy, GDDKiA rozwiązała kontrakt z firmą Hydrobudowa. Poszukiwania nowego wykonawcy trwają, przetarg na dokończenie robót został już ogłoszony. Na dzisiaj deklarowany termin oddania drogi do użytku to jesień 2014 roku. To 34,8 km A4.
Dębica - Rzeszów Zachód
Droga jest już gotowa, ale na razie kończy i zaczyna się w polu. Powodem jest brak węzłów, które miały powstać przy okazji budowy sąsiednich odcinków. Trasa zostanie oddana do użytku po zakończeniu budowy dojazdów.
Rzeszów Zachód – Rzeszów Centralny
Odcinek ma zaledwie 4 km i po uznaniu roszczeń wykonawców miał być oddany do ruchu w lutym ubiegłego roku. Do maja polsko indyjskie konsorcjum wykonawców zrealizowało jednak tylko połowę prac. Ze względu na kiepski postęp robót i kłopoty finansowe drogowców, GDDKiA wypowiedziała im umowę i ogłosiła przetarg na dokończenie budowy, który właśnie został rozstrzygnięty. Wygrała go firma Budimex, która budowała także sąsiedni odcinek, z Dębicy do Rzeszowa. GDDKiA zapłaci jej za budowę 183,9 mln zł. Drogowcy zaczną roboty od strony zachodniej, budując węzeł, który pozwoli uruchomić A4 w kierunku Dębicy. Na dokończenie całej drogi mają 14 miesięcy.
Rzeszów Centralny – Rzeszów Wschód
Ta część podkarpackiej autostrady została oddana do użytku jako pierwsza. Ma 6,9 km, jest częścią autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Od strony wschodniej krzyżuje się węzłem z gotowym odcinkiem drogi ekspresowej S19.
Rzeszów Wschód – Jarosław
To odcinek o długości 41,2 km. Zgodnie z umową miał być gotowy w lipcu 2012 roku, ale m.in. ze względu na okres godowy żab oraz znaleziska archeologiczne prace mocno zwolniły. Na dziś deklarowany przez wykonawcę termin oddania drogi do użytku to sierpień 2014 roku.
Jarosław – Radymno
Droga będzie gotowa w lutym, a dla ruchu ma być otwarta w marcu. Drogowcy prowadzą już prace wykończeniowe.
Radymno – Korczowa
Końcowy odcinek biegnący do granicy z Ukrainą powinien być gotowy w sierpniu tego roku. To piętnaście miesięcy później niż zakładała umowa z głównym wykonawcą.
Autostrada A6
Tym mianem określany jest 21-kilometrowy odcinek trasy między Szczecinem, a granicą polsko-niemiecką w Kołbaskowie. Droga jest gotowa i oddana do użytku.
Autostrada A8
30-kilometrowa autostradowa obwodnica Wrocławia. Także gotowa i użytkowana.
Autostrada A18
Ma mieć 78 km. Stworzy odgałęzienie od A4 w kierunku północno-zachodnim do granicy z Niemcami w Olszynie. Na przeważającej długości trasy (71 km) gotowa jest tylko jezdnia północna. Jezdnia południowa to płyty ułożone jeszcze przed II wojną światową. Dlatego trasa praktycznie na całym odcinku jest oznaczona jako droga krajowa nr 18, a maksymalna dozwolona prędkość to 100 km/h. Do standardu autostrady droga ma być przebudowana do 2017 roku.
Drogi ekspresowe
S1 – trasa łącząca autostradę A1 (Pyrzowice) z granicą polsko-czeską w Cieszynie. Ma mieć 122,1 km długości.
Gotowy jest już odcinek Pyrzowice – Podwarpie, którego budowa była podzielona na kilka etapów. Ma 14,5 km. Do 2016 roku ma potrwać budowa drugiej jezdni na odcinku między węzłami Pyrzowice – Podwarpie (9,5 km). Następnie kierowcy jeżdżą trasą Dąbrowa Górnicza – Tychy (34,8 km). 40-kilometrowy odcinek Kosztowy – Bielsko Biała jest planowany do realizacji po 2015 roku. Droga z Bielska-Białej do Cieszyna jest w eksploatacji. To ostatni, 33,9-kilometrowy odcinek.
S2 – ma mieć zaledwie 35,6 km długości. Połączy A2 między węzłami Konotopa i Nowy Konik.
Jadąc od zachodu, pierwszy odcinek między węzłami Konotopa i Puławska jest w realizacji i powinien być oddany do ruchu w tym roku. Będzie miał 10,4 km. S2 w rejonie ul. Poleczki wraz z wiaduktem jest już gotowy. Między ul. Puławską a Lubelską 18,7-kilometrowy odcinek ma być budowany w latach 2015-2019. Odcinek Lotnisko – Marynarska ma być gotowy do końca tego roku. To kolejne 9,6 km drogi S2.
S3 – docelowo połączy Świnoujście z granicą z Czechami, skąd poprowadzi do Pragi. Z 472,8 planowanych kilometrów gotowe jest niecałe 180 km.
Najbardziej wysunięty fragment na północ to gotowa już obwodnica Międzyzdrojów. Dalej na odcinku Wolin Troszyn na długości 6,3 km drogi brakuje. Jej budowa ma ruszyć w 2013 r. Dalej na południe gotowy jest odcinek tworzący obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic o długości 6,13 km. Następny fragment mający stworzyć obwodnicę Brzozowa ma powstać po 2013 roku. Stąd kierowcy mogą jechać najdłuższym gotowym odcinkiem drogi, rozpoczynającym się w okolicach Miękowa i biegnącym aż do aż do obwodnicy Gorzowa Wlkp.
37,6-km odcinek Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz jest w budowie i ma być oddany do użytku w przyszłym roku. Wcześniej, w tym roku, kierowcy skorzystają z trasy S3 na odcinku Międzyrzecz Południe – Sulechów (43 km). Na kolejny fragment od Sulechowa do Nowej Soli GDDKiA ogłosi przetarg po 2015 roku. Będzie liczył 62 km. Wtedy też mają być ogłoszone przetargi na budowę drugich jezdni obwodnic Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza.
Na południe gotowy jest jeszcze tylko jeden fragment drogi, tworzący jednojezdniową obwodnicę Zielonej Góry i Nowej Soli. Na pozostałe 148,7 km do granicy drogowcy ogłoszą przetargi po 2015 roku.
S5 – docelowo będzie miała 367,7 km, połączy Grudziądz z Wrocławiem.
Na razie gotowych jest tylko kilka fragmentów drogi. To 12,8 km będących obwodnicą Świecia, 10,4 km na odcinku Stryszek – Białe Błota oraz 35 km z Poznania do Gniezna. 5,3 km ma obwodnica miasta Śmigiel, położona poniżej autostrady A2.
W tym roku drogowcy zamierzają oddać do użytku budowany fragment między Lesznem a Korzeńskiem, który będzie miał 29,3 km.
Pozostałe odcinki są na razie planowane. Całą droga powstanie nie wcześniej, niż do 2019 roku.
S6 – ma połączyć Goleniów z Gdańskiem. Planowana długość trasy to 318,7 km.
W eksploatacji są już odcinki o długości 63,7 km. To obwodnice Nowogardu, Słupska i Trójmiasta. Przetargi na budowę pozostałych odcinków GDDKiA zamierza ogłosić do końca 2015 roku.
S7 – trasa relacji Gdańsk – Rabka Zdrój. Docelowo ma mieć 726,2 km.
GDDKiA dzieli ją na dwie części – od Gdańska do Warszawy i ze stolicy w góry. Na północnej połowie gotowe są na razie m.in.: południowa obwodnica Gdańska oraz obwodnica Elbląga. Stąd można dojechać ekspresówką do węzła Miłomłyn. Dalej gotowy jest jeszcze odcinek Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą tego pierwszego miasta. Bliżej stolicy GDDKiA oddała do ruchu drogę między Ostrzykowizną i Czosnowem (14,7 km). Pozostałe odcinki są planowane do realizacji po 2015 roku, ale termin ich budowy zależy m.in. od możliwości finansowania. A np. na fragment tworzący obwodnicę Ostródy pieniędzy nie ma.
Druga część trasy, między Warszawą a Rabką także jest zrealizowana tylko fragmentami. Najdłuższy gotowy odcinek ma 41,8 km. Biegnie od Grójca, gdzie tworzy obwodnicę tego miasta, do Jedlińska. Dalej na południe trasa jest gotowa od Skarżyska Kamiennej do węzła Chęciny Jej fragment to jednojezdniowa obwodnica Kielc. Trwa budowa drugiej jezdni obwodnicy. Prace mają się zakończyć w połowie 2013 r. Ostatni fragment to 12,2 km z Myślenic do Lubienia. Pozostałe odcinki mają być realizowane pod 2014 roku.
S8 – 580,5 km łączące Wrocław z Białymstokiem. Tę drogę GDDKiA także dzieli na dwie części.
Pierwsza od Wrocławia do Łodzi biegnie między autostradami A4 i A1. 59,9 km od Wrocławia do Sycowa jest oddane do użytku. Dalej budowa drogi trwa. W realizacji są wszystkie z 11 odcinków o łącznej długości 157,9 km. Większość ma być gotowa na przełomie 2013 i 2014 roku. Odcinek Syców - Kępno - Wieruszów - Walichnowy ma być gotowy w 2013 r.
Najdłuższy gotowy fragment drugiej części (Piotrków - Białystok) drogi biegnie z Piotrkowa Trybunalskiego do granicy województw łódzkiego z mazowieckim. Ma 84 km. Dalej gotowe są tylko odcinki w rejonie Warszawy, Ostrowii Maz., Zambrowa i Wiśniewa oraz między Jeżewem a Białymstokiem. Dla pozostałych odcinków termin realizacji to na dziś 2016 rok. Jeśli wierzyć obietnicom premiera, nieco szybciej może powstać obwodnica Marek. Donald Tusk zapowiedział, że przetarg na jej budowę zostanie ogłoszony w tym roku. Potwierdził to szef GDDKiA Lech Witecki.
S10 – droga relacji Szczecin - Płońsk o planowanej długości 459,8 km. Przetnie Piłę, Bydgoszcz i Toruń.
Gotowe na dzisiaj są tylko: obwodnica Stargardu Szczecińskiego (13,4 km), obwodnica m. Wyrzysk (7,8 km), odcinek Stryszek – Białe Błota (10,4 km) oraz obwodnica Torunia (12,4 km). Dla pozostałych odcinków planowane terminy oddania do ruchu sięgają 2020 roku.
S11 – tą drogą pojedziemy z Koszalina w okolice Pyrzowic. Na tym odcinku powstanie 554,2 km ekspresówki.
Na razie prace są jednak w powijakach. Gotowe odcinki to zaledwie 14,4 km w rejonie Poznania, między węzłami Swadzim i Głuchowo oraz 14,1 km na odcinku Poznań – Kórnik. 6,1 km drogowcy otworzyli jeszcze fragment w rejonie Ostrowa Wlkp., gdzie droga służy za obwodnicę tego miasta. Pozostałe odcinki mają powstać do 2020 roku.
S12 – Piotrków Trybunalski – Dorohusk. 319 km drogi prowadzącej z okolic Łodzi do granicy z Ukrainą.
Jedyny gotowy fragment to obwodnica Puław z mostem przez Wisłę (12,7 km) oraz obwodnica miejscowości Piaski (4,2 km). Kierowcy jeżdżą też trzynastokilometrowym fragmentem S12 wspólnym z S17 Lublin - Piaski. Ten odcinek formalnie pozostaje placem budowy - montaż dodatkowych zabezpieczeń i odbiory powinny się zakończyć w pierwszym kwartale. Pozostałe odcinki są zaplanowane do realizacji po 2013 roku, ale dokładne terminy budowy nie są znane.
S14 – obwodnica Łodzi i Pabianic. To trasa, która połączy się z drogami S8 i A2.
Na odcinku Ksawerów – Dobroń (15,2 km) jest już w eksploatacji. 27,2 km po zachodniej stronie Łodzi GDDKiA chce budować 2014-2017.
S17 – Warszawa – Hrebenne, długość 321,6 km.
Obok S19 to jedna z dwóch najważniejszych dróg dla województw ściany wschodniej. Połączy granicę z Ukrainą ze stolicą. Jedyny gotowy fragment to obwodnica Garwolina o długości 12,8 km.
W budowie jest odcinek między Kurowem a Piaskami o łącznej długości 69,6 km wraz z obwodnicą Lublina. Drogowcy zapowiadają ukończenie drogi w tym roku. Można jeździć po S17 Lublin - Piaski, ale to formalnie ciągle jest plac budowy.
Pozostałe odcinki są planowane do realizacji po 2013 roku. Termin rozpoczęcia ich budowy będzie zależał jednak od sytuacji finansowej.
S19 – Kuźnica – Barwinek. 595,2 km drogi między granicami z Białorusią i Słowacją.
Gotowe są tylko trzy krótkie odcinki tej trasy. To obwodnice Międzyrzecza Podlaskiego (6,6 km), Kocka i Woli Skromowskiej (7,9 km) oraz fragment obwodnicy Rzeszowa (6,8 km).
Drogowcy rozstrzygnęli już przetarg na dokończenie kolejnego fragmentu w rejonie Rzeszowa, od strony Świlczy o długości 4,4 km. Będzie gotowy w 10 miesięcy.
Zgodnie z deklaracją premiera, droga między Rzeszowem a Lublinem ma być gotowa do 2015 roku. Pozostałe odcinki są planowane na dalsze lata, np. odcinek Białystok - Kuźnica ma powstać do 2023 roku.
S22 – Elbląg – Grzechotki. To odgałęzienie trasy S7.
Droga jest gotowa, ma 50,2 km długości. Prowadzi do przejścia granicznego z Rosją.
S51 – trasa łącząca Olsztynek z Olsztynem.
To odgałęzienie od drogi S7. Ma mieć 25 km długości, GDDKiA zamierza zrealizować ją w latach 2017-2019. Jedyny istniejący odcinek drogi ekspresowej S51 to siedmiokilometrowa obwodnica Olsztynka i węzeł z drogą S7.
S61 – Ostrów Mazowiecka – Budzisko. 247,5 km drogi prowadzącej od trasy S8 do granicy polsko-litewskiej.
W trakcie budowy jest 13 km w rejonie Augustowa. To fragment 36-kilometrowej obwodnicy tego miasta (resztę będzie stanowiła droga krajowa nr 8), która ma powstać w 2014 r. Dodatkowo w budowie są dwa odcinki drogi krajowej nr 61, które staną się częścią S61; to obwodnice Stawisk (6,5 km) i Szczuczyna (8 km), które mają powstać w 2013 r. Termin wykonania pozostałych części nie jest znany. Zgodnie z planem budowy dróg ma to nastąpić dopiero po 2013 roku.
S69 – Bielsko Biała – Zwardoń. 49,8 km w kierunku granicy polsko-słowackiej.
W eksploatacji jest 11,6 km drogi stanowiące północno-wschodnią obwodnicę Bielska Białej. Stąd do Żywca droga jest budowana i ma być gotowa w listopadzie tego roku. Od Milówki do Myta droga jest gotowa. Na razie nie wiadomo, kiedy powstanie brakujący odcinek będący obwodnicą Węgierskiej Górki.
S74 – droga Sulejów – Nisko o długości 192,2 km.
Realizacja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, między Sulejowem a Kielcami (101 km) powstanie po 2013 roku. Drugi to 6,8 km drogi Kielce – Cedzyna. Jest gotowy. Ostatni fragment z Kielc do Niska ma mieć 125 km. Termin budowy tej drogi nie jest znany.
S86 - droga Katowice (węzeł Rodzieńskiego) - Sosnowiec (węzeł Pogoń) o długości 6,8 km.
Trasa niewymieniona w rozporządzeniu rady ministrów w sieci autostrad i dróg ekspresowych, wybudowana w latach osiemdziesiątych.