Transport Drogowy

Wspólny sprzeciw wobec dyrektywy o delegowaniu pracowników - ZMPD

Spotkanie zorganizowane przez dwa ministerstwa: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych poświęcone było opublikowanemu w marcu 2016 r. przez Komisję Europejską projektowi zmiany dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ws. delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Na spotkanie zaproszeni zostali przedstawiciele Business Centre Club, Związku Rzemiosła Polskiego, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Transportu i Logistyki Polskiej, Inicjatywy na rzecz mobilności Pracowników, Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa oraz Korporacji Przedsiębiorców Budowlanych Uni – Bud.
Podczas omawiania skutków projektowanych przez KE rozwiązań uczestnicy spotkania jednomyślnie wskazali na ich negatywny charakter, zgodzili się, że jest to próba ograniczenia podstawowych swobód Unii Europejskiej, odgórne regulowanie konkurencji. Działania te mają charakter polityczny i są wyrazem protekcjonizmu. Niestety, głoszone przez niektóre kraje członkowskie hasło dumpingu socjalnego, przyjęte przez Komisję Europejską bezkrytycznie i znajduje obecnie odzwierciedlenie w projektach legislacyjnych. Wszyscy uczestnicy spotkania wskazywali na potencjalne, bardzo poważne konsekwencje projektowanych zmian dla ich branż, tj. wzrost kosztów prowadzenia działalności, spadek konkurencyjności, czy nawet wykluczenie z rynków innych państw UE. Jednakże ostatecznie będą to skutki o charakterze globalnym, przynoszące szkody gospodarce całej Unii. Przedstawiciel  ZMPD dyrektor Tadeusz Wilk, podkreślił, że w ocenie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce dyrektywa 96/71/WE nie obejmuje swoim zakresem kierowców wykonujących operacje międzynarodowego transportu drogowego, w tym także operacji kabotażowych będących następstwem operacji transportu międzynarodowego. Branża transportu jest przeciwna jakimkolwiek zmianom, które mogłyby tę sytuację zmienić. Przedstawiciele MRPiPS potwierdzili, że stanowisko negocjacyjne rządu jest w tym zakresie zgodne z poglądem przedstawiciela ZMPD.   
Uczestnicy spotkania zgodzili się, że konieczne jest budowanie koalicji międzynarodowych, poszukiwanie w ramach swojej branży partnerów podzielających nasze opinie. Potrzebna jest mniejszość blokująca, skuteczny lobbing w instytucjach unijnych. Strona rządowa zwróciła się z prośbą o przekazywanie wszystkich posiadanych przez branże danych statystycznych, analiz, badań negujących istnienie dumpingu socjalnego, wskazujących na pozytywny wpływ pracowników delegowanych na rynki państw przyjmujących. Strona rządowa tworzy koalicję państw przeciwnych projektowanej zmianie i pomoc ze strony biznesu jest nieodzowna.
W najbliższej przyszłości ministerstwa będą prowadziły konsultacje sektorowe w sprawie zmiany dyrektywy 96/71/WE. Sektor transportu międzynarodowego będzie w tych konsultacjach uczestniczyć.