Naukowcy już po raz piąty opracowali mapę ryzyka odniesienia poważnych obrażeń w wypadku na drogach krajowych w Polsce. Sytuacja się poprawia, ale nadal jedna trzecia odcinków to te z najwyższym poziomem ryzyka.
Mapa przygotowana w ramach programu EuroRAP pokazuje, jakie było ryzyko śmierci lub odniesienia ciężkich ran w wypadku drogowym na drogach krajowych w latach 2009-2011. Opracowali ją naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.
Najwięcej dróg o najniższym poziomie bezpieczeństwa występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim, a najmniej w województwach: wielkopolskim, śląskim i podlaskim - wylicza dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.
Najbardziej niebezpieczne są następujące trasy:
•droga krajowa nr 7 Lubień - Rabka;
•droga krajowa nr 35 Wałbrzych - Świebodzice;
•droga krajowa nr 82 Lublin - Łęczna.
Najmniejsze ryzyko poważnego w skutkach wypadku występuje na trasach szybkiego ruchu:
•autostradzie A1;
•autostradzie A2.
Jak mówi dr Jamróz, najwięcej ofiar pochłaniają wypadki związane z najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców.
Mapa EuroRAP prezentuje poziom ryzyka na pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011 wynika, że:
•34 proc. długości dróg krajowych, to czarne odcinki o najwyższym poziomie ryzyka. W latach 2005-2007, gdy rozpoczęto systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce, stanowiły one 60 proc. długości. Ich liczba spadła aż o 4,4 tys. km;
•68 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki, jest to o 17 proc. mniej niż w latach 2005-2007;
•14 proc. długości dróg krajowych (o 9 proc. więcej niż w latach 2005-2007) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.
Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o dane zebrane przez policję. W badanym trzyletnim okresie (2009-2011) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 9,8 tys. poważnych wypadków (tj. wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi), w których zginęło 4,3 tys. osób a 8,4 tys. odniosło ciężkie obrażenia. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,8 mld zł.
W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 28 proc.
– Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym (w latach 2009 i 2010) oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego – twierdzi dr. hab. inż. Kazimierz Jamroz.
Zidentyfikowano 13 odcinków krytycznych, o największym potencjale redukcji wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi. Najwięcej z nich występuje na obszarze województwa lubelskiego.
Więcej informacji, w tym mapy, pokazujące ryzyko wypadku w poprzednich latach, można znaleźć na stronie programu EuroRAP: www.eurorap.pl.