Głównym problemem w wydaniu niezbędnych przy wykonywaniu transportu do Francji czy Austrii zaświadczeń A1 dla obywateli państw trzecich zatrudnionych w polskich przedsiębiorstwach było ustalenie tzw. ośrodka interesów życiowych.
W otrzymanej 31 sierpnia 2017 roku odpowiedzi Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że przepisy unijne - art. 1 rozporządzenia UE nr 1231/2010 - zawierają katalog kryteriów służących określeniu miejsca zamieszkania (ośrodka interesów życiowych) obcokrajowca w Polsce i należą do nich:
a) czas trwania i ciągłość pobytu na terytorium zainteresowanych państw,
b) sytuacja danej osoby, w tym:
• charakter i specyfika wykonywanej pracy, miejsce jej wykonywania, jej stały charakter i czas trwania każdej umowy,
• sytuacja rodzinna oraz więzi rodzinne,
• prowadzenie jakiejkolwiek działalności o charakterze niezarobkowym,
• sytuacja mieszkaniowa, zwłaszcza czy ma ona charakter stały,
• państwo członkowskie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych.
Zgodnie z orzeczeniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w każdym przypadku do oceny, czy obywatel państwa trzeciego legalnie zamieszkuje w Polsce, konieczne jest zbadanie stanu faktycznego. Sama deklaracja (oświadczenie) danej osoby, że legalnie zamieszkuje w Polsce nie jest zatem wystraczające. Na podstawie powyższych kryteriów oddział ZUS w każdej sprawie indywidualnie ustala stan faktyczny i podejmuje decyzje o wydaniu bądź odmowie wydania zaświadczenia A1.
Przepisy Druki A1 dla obcokrajowców - wyjaśnienia ZUS
|
Link do źródła: |