Transport Drogowy

ZMIANY w sytsemie VIATOLL - apel oraganizacji transportowych

Niezbędne są zmiany w systemie viaToll - organizacje przewoźników piszą do min. Nowaka.

Przekazujemy poniżej treść wspólnego wystąpienia trzech organizacji: Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego i Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, które 9 kwietnia 2013 r. przekazano ministrowi transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Działając w imieniu największych polskich organizacji przewoźników drogowych,   tj. Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,  Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego oraz Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji zwracamy się po raz kolejny z postulatem niezwłocznego podjęcia prac legislacyjnych nad zmianą przepisów prawnych związanych z funkcjonowaniem systemu elektronicznego poboru opłat za przejazd po drogach krajowych (tzw. viaToLL). Od lipca 2011 r. działa w Polsce system elektronicznego poboru opłat za przejazd po drogach krajowych. Kwestie te zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.). Przepisy prawne dotyczące funkcjonowania systemu viaToll zostały przygotowane w dużym pośpiechu, co spowodowało, że wiele rozwiązań w tym zakresie nie zostało należycie dopracowanych. Najpoważniejsze zastrzeżenia dotyczą nakładania kar administracyjnych za naruszenie obowiązku  wniesienia opłaty elektronicznej. Zwrócił na to uwagę również Rzecznik Praw Obywatelskich w swoim wystąpieniu z dnia 4 stycznia br. do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, w którym wskazał, że "obecne regulacje prawne dotyczące nakładania kar pieniężnych za brak uiszczenia opłaty elektronicznej budzą poważne wątpliwości z punku widzenia przestrzegania praw obywateli i zasad państwa prawnego". Wskazać należy, że negatywne konsekwencje stosowania przedmiotowych przepisów przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego,  ponoszą kierowcy i przedsiębiorcy prowadzący działalność transportową. Natomiast skutki społeczno-gospodarcze dla podmiotów zagrożonych bardzo wysokimi karami administracyjnymi w niektórych przypadkach mogą być dramatyczne.  Od listopada 2012 r., kiedy to odbyło się pierwsze spotkanie w GDDKiA  z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, operatora sytemu viaToll  - firmy Kapsch oraz przedstawicielami organizacji przewoźników drogowych, na którym omówiono najistotniejsze problemy związane funkcjonowaniem systemu elektronicznego poboru opat za przejazd po drogach krajowych, jak równie wskazano na konieczność pilnej nowelizacji przepisów ustawy o drogach publicznych, praktycznie nic się nie dzieje. Mimo tego, iż w odpowiedzi na ww. pismo Rzecznika Praw Obywatelskich osobiście Pan Minister wskazał, że część zasad funkcjonowania elektronicznego  systemu poboru opłat oraz systemu karania użytkowników naruszających obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej jest konieczna i uzasadniona. Zważywszy na powyższe oraz na fakt, iż do tej pory strona rządowa nie przedstawiła żadnych konkretnych rozwiązań prawnych w opisywanym zakresie, środowisko przewoźników drogowych zdeterminowane potrzebą pilnej nowelizacji obowiązujących przepisów prawa, przedstawia listę następujących postulatów związanych z funkcjonowaniem sytemu viaToll:

1. Usprawnienie systemu poboru opłaty za przejazd po drogach krajowych bardziej wyraziste funkcjonalne wyodrębnienie dwóch trybów jej uiszczania:
a. OPŁATA ANONIMOWA - uiszczanie opłaty bez konieczności zawierania umowy (w systemie przedpłaconym). Urządzenie viaBox funkcjonowałoby wówczas na zasadzie zbliżonej do używanego obecnie urządzenia anonimowego viaAuto w systemie poboru opłat od samochodów osobowych. Tryb byłby przeznaczony głównie dla przejazdów okazjonalnych lub dla kierowców zagranicznych.

b. OPŁATA Z ZAWARCIEM UMOWY -uiszczanie opłaty na podstawie umowy - w systemie przedpłaconym (funkcjonującym na dotychczasowych zasadach) lub w systemie odroczonej płatności (na dotychczasowych zasadach). Tryb byłby przeznaczony dla przedsiębiorców korzystających regularnie z dróg płatnych.


2. Zmiana w zasadach rządzących sankcjami za brak opłaty lub opłatę w nienależytej wysokości:
a. w trybie OPŁATY ANONIMOWEJ - sankcją pozostaje kara administracyjna nakładana na kierowcę.

Dodatkowo:
i. wysokość kar powinna jednak zostać ograniczona, zamiast stawek 3 000 i 1 500 PLN odpowiednio do stawek 500 i 250 PLN, powiększonych o wartość nieuiszczonej opłaty
ii. wprowadzenie górnego limitu naliczanej kary
iii. zniesienie rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji nakładających kary pieniężne.
b. w trybie OPŁATY Z ZAWARCIEM UMOWY - zaległe opłaty dochodzone byłyby na drodze egzekucji administracyjnej, lub poprzez realizację uprawnień ze złożonej gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej. W tym trybie nie byłyby nakładane kary administracyjne za brak opłaty lub jej uiszczenie w nienależytej wysokości.

pełny tekst wystąpienia jest zamieszczony na stronie:

http://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=487

Jeżeli masz problemy z systemem VIATOLL napisz : http://informatorkierowcy.pl/eksperci (zakładka EKSPERCI) na pewno uzyskasz pomoc w swojej sprawie!