Przepisy

WYBRANE PRZEPISY DROGOWE - AUSTRIA

Przepisy drogowe w Austrii. Przepisy i znaki drogowe w Austrii są w większości podobne do przepisów i znaków drogowych w innych krajach Europy.

Pasy bezpieczeństwa

W Austrii istnieje obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa i używania kasków w czasie prowadzenia pojazdów jednośladowych.

Paliwo w kanistrach

Oprócz paliwa w baku wolno wwieźć do Austrii 10 l zapasowego paliwa w kanistrze. To zapasowe paliwo nie podlega ocleniu.

Apteczka, trójkąt ostrzegawczy, żółta kamizelka ostrzegawcza:
Każdy kierowca zobowiązany jest zaopatrzyć swój pojazd w apteczkę, trójkąt ostrzegawczy i odbijającą światło kamizelkę ostrzegawczą. Kontrola drogowa może zażądać ich okazania. W razie wypadku lub awarii kierowcy  muszą założyć kamizelkę. 1 maja 2005 roku wszedł w życie przepis nakładający na użytkowników dróg obowiązek zakładania kamizelek ostrzegawczych, jeśli opuszczają pojazd w razie awarii samochodu lub wypadku. Przepis obowiązuje na autostradach i drogach na obszarze niezabudowanym zarówno kierowców, jak i pasażerów. Austria dołączyła tym samym do Włoch, Finlandii, Hiszpanii (od 24.7.04) i Portugalii (od roku 2005), w których takie przepisy obowiązują. Policja oraz służby graniczne mogą przy wjeździe do Austrii kontrolować, czy wjeżdżający pojazd na terytorium kraju posiada co najmniej jedną kamizelkę! Brak kamizelki będzie karany mandatem. W dalszym ciągu obowiązuje konieczność ustawiania trójkąta ostrzegwaczego. Kamizelki można nabyć w punktach sprzedaży Austriackiego Związku Motorowego (ÖAMTC) w cenie 4,90 Euro. Kamizelki te odpowiadają normom unijnym i mogą być używane również w innych państwach, w których istnieje taki obowiązek.


Zimowe opony:

Od 1 listopada do 15 kwietnia wszystkich kierowców samochodów osobowych, osobowych z przyczepą i małych samochodów ciężarowych (do 3,5 t, kat. B) obowiązuje zmiana opon w pojazdach na zimowe.  W czasie opadów śniegu wymaga się używania ogumienia zimowego, w szczególnych wypadkach zakładania łańcuchów.

Łańcuchy śniegowe

Choć w Austrii nie obowiązuje nakaz posiadania łańcuchów śniegowych na wyposażeniu samochodów osobowych, to mnogość dróg - wzdłuż których zamontowane są znaki nakazu użytkowania łańcuchów ( w czasie, gdy droga jest zaśnieżona) - podpowiada, by zabrać je ze sobą na zimowy urlop. Obowiązek jazdy w łańcuchach często jest egzekwowany przez służby drogowe. Często bywa tak, że na niektóre odcinki dróg - przy których ustawiona są znaki nakazu - wpuszczane są jedynie samochody z założonymi łańcuchami śniegowymi na kołach. Kupując łańcuchy śniegowe warto zdawać sobie sprawę z faktu, że lokalne przepisy austriackie - normy O-Norm 5117 (łańcuchy do samochodów osobowych) i O-Norm 5119 (łańcuchy do pojazdów ciężarowych)  - precyzują, jakie wymagania muszą spełniać łańcuchy śniegowe, by mogły być użytkowane w Austrii. Łańcuchy zgodne z ww. normami, oznakowane są logiem jednej z nich - w zależności od rodzaju pojazdu, do którego są przeznaczone. Dostępne na rynku „skarpetki” (wg  normy O-Norm 5121) – zwane również „łańcuchami tekstylnymi” – nie są dozwolone przez prawo w sytuacjach, kiedy znaki drogowe nakazują używania łańcuchów śniegowych zgodnych z normami O-Norm 5117 i O-Norm 5119. Kierowcy pojazdów o masie powyżej 3,5 tony (np.: kampery, busy, autokary, ciężarówki) zobowiązani są do posiadania łańcuchów śniegowych na wyposażeniu pojazdu w okresie od 01 listopada do 15 marca. Aby uzyskać więcej informacji na temat łańcuchów śniegowych wejdź na  stronę polskiego przedstawicielstwa austriackiego producenta łańcuchów śniegowych - pewag austria GmbH: www.pewag.pl

W razie wypadku

O wypadku, w którym ktoś odniósł obrażenia, należy niezwłocznie poinformować policję. Gdy nastąpiły jedynie szkody materialne, obowiązek taki istnieje tylko wtedy, gdy nie doszło do wzajemnego ustalenia tożsamości.

- Telefony do pomocy drogowej:  ÖAMTC 120, ARBÖ 123

-Telefony alarmowe: straż pożarna 122, policja 133, pogotowie 144


Ograniczenia prędkości:

dla samochodów osobowych i motocykli:

- drogi krajowe 100 km/h

- autostrady 130 km/h

- tereny zabudowane 50 km/h

- drogi z pierwszeństwem przejazdu 50 km/h (w Grazu: ogólnie 30 km/h, na drogach z pierwszeństwem przejazdu 50 km/h) z przyczepą o wadze do 750 kg:

- teren zabudowany 50 km/h

- na autostradach i drogach krajowych 100 km/h


Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi:

0.5 promila. Możliwe kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu: mandat od 300 Euro do 5900 Euro, konieczność odbycia specjalnego szkolenia oraz odebranie prawa jazdy.

Rozmowy przez telefon za kierownicą:

Rozmowy możliwe wyłącznie poprzez zestaw głośnomówiący

Przewożenie dzieci:

Dzieci poniżej lat 14 o wzroście poniżej 150 cm mogą być przewożone jedynie w odpowiednich fotelikach. W samochodach osobowych i miniwanach jedno miejsce może zajmować tylko jedno dziecko.

 

Parkowanie
W strefach krótkiego parkowania, tzw. strefy niebieskie" (od 30 min. do 3 godzin) w niektórych miastach n.p. w Wiedniu należy wykupić kwit parkingowy tzw. Parkschein (dostępne w kioskach, na stacjach benzynowych), względnie korzystać z parkometrów.

Parkowanie w Wiedniu:

Aby skorzystać z tzw. strefy krótkiego parkowania (od 10 min. do 2,5 godz.) należy wykupić kupon parkingowy. Kupony parkingowe można nabyć w kioskach, punktach sprzedaży w metrze, automatach przy stacjach metra, stacjach benzynowych i automatach z papierosami.

Kupony parkingowe i opłaty

Kupon czerwony – czas parkowania do 30 min. - 1,00 euro

Kupon niebieski – czas parkowania 60 min. - 2,00 euro

Kupon zielony – czas parkowania 1,5 h - 3,00 euro

Kupon żółty – czas parkowania 2 h - 4,00 euro

Kupon fioletowy – czas parkowania do 10 min. – bezpłatny

Na każdym kuponie należy zaznaczyć wyraźnie czas przybycia do strefy parkowania (rok, dzień, godzinę, minuty). Kupon należy umieścić w samochodzie za przednią szybą lub w innym widocznym miejscu, aby mógł zostać skontrolowany przez odpowiednie organy.

Można również opłacać parkowanie przez telefon komórkowy. Informacje na ten temat stronie: www.handyparken.at

Obowiązkowy przejazd dla pojazdów uprzywilejowanych

1 stycznia 2012 wprowadzony został nowy przepis, kóry zobowiązuje kierowców na autostradach do przepuszczania pojazdów uprzywilejowanych. Nowe zasady mają ułatwić szybki przejazd karetkom i innym służbom w sytuacjach, kiedy droga jest zakorkowana lub kiedy ruch jest bardzo duży. Tzw. uliczka ratunkowa musi zostać utworzona dla policji, straży pożarnej, karetek, a także pomocy drogowej na sygnale. Niezastosowanie się do nowych zasad będzie karane mandatami.

Oto nowy schemat tworzenia uliczki ratunkowej, czyli jak kierowcy powinni reagować na służby uprzywilejowane na autostradach: