Transport Drogowy

Dobra reputacja w transporcie drogowym - ważne!

Wraz z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym zmienią się zasady dotyczące dobrej reputacji przewoźnika oraz zarządzającego transportem. Utrata licencji bądź certyfikatu będzie dużo większym zagrożeniem niż teraz.

Dobra reputacja to jeden z warunków, które muszą spełniać właściciel firmy transportowej i zarządzający transportem, aby mieć prawo wykonywania zawodu. Jeśli ją utracą, organ kontrolny odbiera im uprawnienia. W przypadku właścicieli firmy transportowej jest to licencja, a w odniesieniu do zarządzających - certyfikat kompetencji zawodowych, bez którego zarządzanie transportem jest zakazane.

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorca lub zarządzający transportem będą tracili dobrą reputację, gdy:

1) zostaną wobec nich orzeczone:

  • prawomocny wyrok skazujący za przestępstwa umyślne w następujących dziedzinach:
    • prawo handlowe,
    • prawo upadłościowe,
    • płace i warunki zatrudnienia w zawodzie,
    • prawo o ruchu drogowym,
    • odpowiedzialność zawodowa,
    • handel ludźmi lub narkotykami;
  • co najmniej dwie wykonalne decyzje administracyjne o nałożeniu kary pieniężnej lub co najmniej dwie prawomocne kary grzywny za naruszenie określone w załączniku nr IV do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, tj.:
  • przekroczenie maksymalnych sześcio- lub czternastodniowych okresów prowadzenia pojazdu o co najmniej 25%,
  • przekroczenie, w rozliczeniu dziennym, o co najmniej 50% maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy lub czasu odpoczynku trwającego nieprzerwanie przynajmniej 4,5 godziny,
  • brak tachografu lub ogranicznika prędkości albo korzystanie z nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy w urządzeniach rejestrujących bądź ograniczniku prędkości lub fałszowanie wykresów albo danych pobranych z tachografu i karty kierowcy,
  • kierowanie pojazdem bez ważnego certyfikatu stwierdzającego zdatność do ruchu drogowego, jeżeli taki dokument jest wymagany na mocy prawa wspólnotowego, lub z poważnym uszkodzeniem m.in. układu hamulcowego, kierowniczego, kół bądź opon, zawieszenia albo podwozia, które mogłyby stanowić bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego prowadzące do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu,
  • transport towarów niebezpiecznych, których przewóz jest zakazany lub które są przewożone w sposób zakazany bądź bez zezwolenia albo bez oznaczenia ich w pojeździe jako towarów niebezpiecznych, i tym samym stanowią zagrożenie dla życia lub środowiska w takim stopniu, że prowadziłoby to do podjęcia decyzji o unieruchomieniu pojazdu,
  • przewóz osób lub towarów bez ważnego prawa jazdy albo przez przedsiębiorcę, który nie posiada ważnej licencji wspólnotowej,
  • posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy, kartą, której nie jest posiadaczem lub którą otrzymał na podstawie fałszywych oświadczeń albo sfałszowanych dokumentów,
  • przewóz towarów przekraczających o 20% lub więcej maksymalną dopuszczalną masę całkowitą w przypadku pojazdów o DMC ponad 12 t oraz przekraczających maksymalną dopuszczalną masę całkowitą o 25% lub więcej, jeśli pojazd ma DMC do 12 t włącznie.

2) organ kontrolny wyda decyzję, że utrata dobrej reputacji stanowi proporcjonalną reakcję na nałożone sankcje.

Procedura pozbawiania dobrej reputacji

Organ wydający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika, po stwierdzeniu, że na przedsiębiorcę lub osobę zarządzającą transportem nałożono wymienione wcześniej sankcje, wszczyna postępowania administracyjne. Może ono obejmować  miedzy innymi kontrolę w siedzibie przedsiębiorcy. Postępowanie kończy wydanie decyzji administracyjnej o uznaniu, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona lub utrata dobrej reputacji stanowi proporcjonalną reakcję na nałożone sankcje.

Konsekwencje utraty dobrej reputacji

Organ, który udzielił zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, po orzeczeniu utraty dobrej reputacji lub zakazu kierowania operacjami transportowymi stwierdzi (w drodze decyzji administracyjnej) niezdolność zarządzającego transportem do kierowania tymi operacjami. W takim przypadku zarządzający będzie musiał zwrócić temu organowi, w terminie nie dłuższym niż 7 dni, certyfikat kompetencji zawodowych. Za niezastosowanie się do tego obowiązku grozi kara w wysokości 500 zł.

Z kolei jeśli decyzja o utracie dobrej reputacji zapadnie w odniesieniu do właściciela firmy transportowej, organ może zdecydować o odebraniu mu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zezwolenie to zastąpi po zmianie przepisów dzisiejsze licencje. Firma nie będzie więc mogła wykonywać przewozów.