Najistotniejsze zmiany oraz nowe przepisy, do których trzeba dostosować się do końca czerwca, to:
- nowe przepisy w zakresie wyłączeń,
- zmiany zasad przewozu w ilościach ograniczonych LQ,
- zmiany dotyczące towarów niebezpiecznych dużego ryzyka,
- nowe przedmioty dużego ryzyka,
- szkolenia osób zaangażowanych w przewóz towarów niebezpiecznych oraz
- oznakowanie towarów zagrażających środowisku.
Nowe oznaczenia
Do umowy ADR wprowadzono przepis 1.1.3.9, który zwalnia z obowiązku stosowania ADR-u przewozy towarów niebezpiecznych używanych podczas transportu jako chłodziwo lub czynnik chłodzący (suchy lód, argon oraz azot, skroplone, schłodzone). Wystarczy, że sztuki przesyłki zostaną oznakowane prawidłową nazwą przewozową uzupełnioną dopiskiem „JAKO CHŁODZIWO” lub „JAKO CZYNNIK CHŁODZĄCY”, a pojazd – znakiem ostrzegawczym określonym w przepisie 5.5.3.6.2. na każdym wejściu do pojazdu lub kontenera, w miejscu dobrze widocznym.
Pojazdy i kontenery do przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych, które nie podlegają przepisom ADR, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, zawierające powyżej 8 t brutto towarów niebezpiecznych w sztukach przesyłki w ilościach ograniczonych, muszą być oznakowane rombem o wymiarach minimum 250 x 250 mm, z czarnymi rogami – górnym i dolnym. Znak należy umieścić również z przodu i z tyłu jednostki pojazdu, a w przypadku kontenera – na jego czterech bocznych ścianach.
Uwaga! Od 1 lipca do przewozu wyłącznie towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych nie wolno używać tablic pomarańczowych! Grozi za to kara w wysokości 500 zł.
Ponadto znak tzw. zdechłej ryby trzeba będzie umieszczać także na opakowaniach zbiorczych z towarami niebezpiecznymi zagrażającymi środowisku wodnemu w ilościach wymagających oznakowania sztuki przesyłki tym znakiem.
Inne nowe wymogi
Po 30 czerwca zakazany będzie przejazd przez tunele kat. E pojazdami przewożącymi powyżej 8 t towarów niebezpiecznych w ilościach ograniczonych. Rozszerzeniu ulegnie wykaz przedmiotów, które zawierają materiały wybuchowe wymagające stworzenia planu ochrony nawet w przypadku przewozu ich niewielkich ilości czy pojedynczych sztuk. Będzie ich 23 rodzaje.
Nowe szkolenia
Wszyscy pracownicy, których obowiązki dotyczą przewozu towarów niebezpiecznych, powinni zostać przeszkoleni w zakresie wymagań związanych z tym przewozem, odpowiednio do odpowiedzialności i zakresu obowiązków. Szkolenie kierowców i doradców odbywa się zgodnie z odrębnymi przepisami szczegółowymi. Ustawa o przewozie towarów niebezpiecznych precyzuje, że szkolenie osób innych niż kierowcy i doradcy powinno być przeprowadzone przez uczestnika przewozu lub na jego koszt, a szkolenie może przeprowadzić doradca do spraw bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych lub osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje.
Podstawa prawna: umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2011 r. nr 110, poz. 641).