Zasadniczym tematem "Okrągłego stołu" miały być problemy związane z nakładaniem na przewoźników kar w systemie viaTOLL, bowiem jest to sprawa wymagająca weryfikacji, jednoznacznej wykładni prawnej i przejrzystej praktyki.
Uczestnicy Forum Transportu Drogowego zastanawiali się nad listą zagadnień do omówienia z Głównym Inspektorem TD Tomaszem Połeciem. Liczba problemów związanych z funkcjonowaniem inspekcji jest niemała, więc dyskusja miała ożywiony charakter, a postulatów i pytań sformułowano sporo.
W efekcie na FTD sporządzono roboczy dokument, który przedstawiono T. Połeciowi oraz jego współpracownikom.
Wśród oczekiwań środowiska przewoźników wymieniono m.in.:
- zmianę linii orzeczniczej (realizacji celów i misji, a nie maksymalizacja wpływów z tytułu nakładania kar),
- ujednolicenie interpretacji prawa na szczeblu Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego oraz wojewódzkich ITD.,
- działania w zakresie kontroli podmiotów wykonujących czynności w procesie transportowym (spedytora, załadowcy, nadawcy),
- objęcie skutecznym egzekwowaniem przepisów w zakresie podejmowania przez przedsiębiorców przewozów bez licencji na potrzeby własne pojazdami o dmc do 3,5 tony, których rzeczywista masa przekracza 3,5 tony,
- wprowadzenie zmian w instrukcji GITD dot. uproszczenia postępowania w przypadku braku naruszeń oraz uzupełniania protokołów kontroli o oświadczenie kierowcy (w przypadku wykrycia naruszenia) w celu wyeliminowania wielokrotnego karania za to samo naruszenie kilku podmiotów (kierowcy, osoby zarządzającej transportem, przedsiębiorcy),
- zmianę praktyki orzeczniczej przy nakładaniu grzywny w celu wyeliminowania nakładania kary grzywny za kilka naruszeń z osobna
- doprowadzenie do zgodnej z prawem praktyki orzeczniczej nakładania kary za przejazd po drodze a nie za przejazd pod bramownicą,
- doprowadzenie do współdziałania innych służb kontrolnych w celu uwzględniania naruszeń Rozporządzenia 561, wynikających z przekraczania granicy Unii Europejskiej,
- przedstawienie stanu realizacji zobowiązania dotyczącego wprowadzenia elektronicznej kontroli zezwoleń,
- wprowadzenia 24-godzinnych dyżurów punktu działalności interwencyjnej dla przewoźników w GITD (także w dni świąteczne),
- zawarcie w Instrukcji GITD zasad dotyczących odstąpienia od kontroli nacisków osi w przypadku, kiedy rzeczywista masa całkowita nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.
Jak wskazują liczne przykłady kontroli realizowanych przez Inspekcję Transportu Drogowego nie ma jednolitej interpretacji prawa przez poszczególne inspektoraty. Przewoźnicy słusznie wskazują na szereg nieprawidłowości w zakresie kontroli transportu drogowego. Więcej znajdziecie Państwo na stronie Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce: http://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=515