Najistotniejsze zmiany ADR 2013, które już obowiązują to:
- nowe przepisy w zakresie wyłączeń,
- zmiany zasad przewozu w ilościach ograniczonych LQ,
- zmiany dotyczące towarów niebezpiecznych dużego ryzyka,
- nowe przedmioty dużego ryzyka,
- szkolenia osób zaangażowanych w przewóz towarów niebezpiecznych,
- oznakowanie towarów zagrażających środowisku.
Nowe oznaczenia
Do umowy ADR wprowadzono przepis 1.1.3.9, który zwalnia z obowiązku stosowania ADR-u przewozy towarów niebezpiecznych używanych podczas transportu, jako chłodziwo lub czynnik chłodzący (suchy lód, argon oraz azot, skroplone, schłodzone). Wystarczy, że sztuki przesyłki zostaną oznakowane prawidłową nazwą przewozową uzupełnioną dopiskiem "JAKO CHŁODZIWO" lub "JAKO CZYNNIK CHŁODZĄCY", a pojazd - znakiem ostrzegawczym określonym w przepisie 5.5.3.6.2. na każdym wejściu do pojazdu lub kontenera, w dobrze widocznym miejscu.
Pojazdy i kontenery do przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych, które nie podlegają przepisom ADR, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t, zawierające powyżej 8 t brutto towarów niebezpiecznych w ilościach ograniczonych, muszą być oznakowane rombem o wymiarach minimum 250 × 250 mm, z czarnymi rogami - górnym i dolnym. Znak musi być umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu, a w przypadku kontenera - na jego czterech bocznych ścianach.
Uwaga! Do przewozu tylko towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych nie wolno używać już pomarańczowych tablic. Grozi za to kara w wysokości 500 zł. |
Znak tzw. zdechłej ryby trzeba umieszczać także na opakowaniach zbiorczych z towarami niebezpiecznymi zagrażającymi środowisku wodnemu w ilościach, które wymagają oznakowania sztuki przesyłki tym znakiem.
Inne wymogi
Zakazem został objęty przejazd przez tunele kat. E pojazdami przewożącymi powyżej 8 t towarów niebezpiecznych w ilościach ograniczonych. Rozszerzeniu uległ wykaz przedmiotów, które zawierają materiały wybuchowe wymagające stworzenia planu ochrony nawet w przypadku przewozu ich niewielkich ilości czy pojedynczych sztuk. Jest ich 23 rodzaje.
Szkolenia
Wszystkie osoby, które wykonują czynności dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych, powinny zostać przeszkolone w zakresie wymagań związanych z tym przewozem, odpowiednio do odpowiedzialności i zakresu obowiązków. Wyjątkiem w tym zakresie są kierowcy i doradcy do spraw bezpieczeństwa DGSA. Tym osobom wystarczają szkolenia, które muszą odbywać ze względu na wykonywane funkcje.
Podstawa prawna:
- umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2011 r. nr 110, poz. 641).