Jak się okazuje obiegowa, krytyczna opinia o polskich dróg jest nieco przesadzona. Z roku na rok w Polsce jeździ się coraz bezpieczniej, poprawia się też stan nawierzchni. Problem tylko w tym, że dróg i autostrad mamy… za mało!
Mieć tyle dróg, co w Niemczech
Według opracowania „Polskie drogi” przez Centrum im. Adama Smitha (2013) największą bolączką jest brak rozwiniętej sieci dróg ekspresowych i autostrad. W Polsce mamy ok. 2,5 tysiąca kilometrów tego typu dróg – dla porównania we Francji i Niemczech znajdziemy ich ponad 10 tysięcy. Po względem zwykłych dróg krajowych wypadamy nieco lepiej. W Polsce ten typ dróg liczy niecałe 19 tysięcy kilometrów, w Hiszpanii ok. 11 tysięcy, ale już na przykład w Niemczech prawie 40 tysięcy. – Jeżeli zestawimy wzrost natężenia ruchu drogowego z niewystarczająco rozwiniętą infrastrukturą to będziemy wiedzieli skąd bierze się frustracja kierowców – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Intensywna eksploatacja stosunkowo małej sieci dróg sprawia, że szybciej się one niszczą, a to obniża komfort podróżowania – dodaje Florkowska.
Drogi lepsze niż myślisz
Kierowcy nie powinni jednak popadać w pesymizm. Choć nie posiadamy zawrotnej liczby dróg krajowych to są one w dość dobrym stanie – co sprzyja bezpieczeństwu kierujących. Według danych GDDKiA (2012r) prawie 62,7 procent polskich dróg znajduje się w stanie określonym jako dobry. W stanie niezadowalającym mamy 23,8 procent dróg, natomiast w złym – 13,5 procent.
Jak wygląda sytuacja w poszczególnym województwach? Najlepiej wypadają województwa
zachodniopomorskie i pomorskie – odsetek dobrych dróg wynosi w nich powyżej 70%. W najgorszej sytuacja są województwa kujawsko-pomorskie i dolnośląskie – w dobrym stanie jest tam około połowy dróg krajowych. W pozostałych województwach odsetek dobrych dróg wynosi około 60 procent.
Na jakie drogi krajowe uważać?
W trakcie planowania wakacyjnych podróży kierowcy powinni zwrócić też uwagę na konkretne numery dróg krajowych po których będą się poruszać. Gdzie trzeba uważać najbardziej? Według danych GDDKiA w najgorszym stanie technicznym znajduje się:
Droga krajowa numer 19 (łącząca aglomerację białostocką, lubelską oraz rzeszowską) – 20,5 % stanu złego.
Droga Krajowa numer 17 (przebiegająca przez woj. Mazowieckie i lubelskie) – 18,1% stanu złego
Droga krajowa nr 91 (łączy Gdańsk z Toruniem, Kowal z Łodzią oraz Głuchów z Częstochową) – 17,8% stanu złego
Droga krajowa nr 11 (biegnie na linii Kołobrzeg – Poznań - Bytom) – 17,4 stanu złego
Droga krajowa nr 22 (przebiega od granicy z Niemcami w Kostrzynie do granicy z Rosją w Grzechotkach) – 17,4% stanu złego.
Droga krajowa nr 12 (przecina Polskę równoleżnikowo od granicy z Niemcami w Łęknicy do granicy z Ukrainą w Dorohusku-Berdyszczach) – 16,7% stanu złego.