Kierowcy mogą już jeździć węzłem Kielce Zachód - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach. Skrzyżowanie dwóch dróg ekspresowych S7 i S74 w Kostomłotach powstało w ramach przebudowy kieleckiej obwodnicy.
Jak poinformowała Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach, udostępnione dla kierowców zostały niemal wszystkie drogi dojazdowe wchodzące w skład węzła Kielce Zachód. "Ruch na węźle odbywa się bez przeszkód. Apelujemy jedynie do kierowców zwłaszcza jadących krajową drogą nr 7 o ostrożną jazdę i zwracanie uwagi na znaki drogowe" - powiedziała Pawelec-Buras.
Jak dodała, trwają ostatnie prace przy budowie węzła. Drogowcy muszą jeszcze ułożyć ostatnią warstwę nawierzchni na drodze zjazdowej z Krakowa i Łodzi do Targów Kielce oraz na niewielkim fragmencie zachodniej jezdni drogi S7.
Jeszcze w lipcu GDDKiA planuje udostępnić kierowcom pozostałe węzły na kieleckiej obwodnicy: w Jaworzni (Kielce Jaworznia) i Chęcinach (Kielce Południe) oraz dwóch jezdni na całej długości kieleckiej obwodnicy (23 km).
Termin oddania kieleckiej obwodnicy był kilka razy przesuwany. Pierwotnie jej budowa miała zakończyć się 18 maja. W kwietniu wykonawca przesłał do kieleckiego oddziału GDDKiA wniosek o przedłużenie terminu realizacji trasy do 11 lipca w związku z długą zimą. Ostatecznie dyrekcja zgodziła się na wydłużenie tego terminu do 3 lipca. Pod koniec czerwca Mostostal Warszawa złożył kolejny wniosek o przesunięcie terminu o dwa miesiące. Powodem opóźnienia prac - zdaniem wykonawcy - były intensywne opady deszczu, jakie przechodziły na przełomie maja i czerwca nad regionem świętokrzyskim. Wniosek ten jeszcze nie został rozpatrzony.
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku obwodnicy Kielc 7 to największa inwestycja drogowa na terenie województwa świętokrzyskiego realizowana przez GDDKiA przy udziale środków z Unii Europejskiej. Obejmuje ona budowę blisko 30 km trasy ekspresowej, przebudowę węzłów komunikacyjnych w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach oraz przebudowę zjazdów z ekspresowej S7 na krajową drogę nr 74. W jej ramach powstało 18 wiaduktów, dziewięć mostów, cztery przejścia dla pieszych i trzy przejścia dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2010 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu wynosi 837 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to 629 mln złotych.