Do końca roku system Viatoll zostanie rozszerzony o kolejne 500 km dróg krajowych - poinformowała wiceminister transportu Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Dodała, że zmienione zostaną przepisy pozwalające obecnie karać kierowców pojazdów za brak zapłacenia myta.
Podczas czwartkowego posiedzenia Sejmu wiceminister poinformowała, że system Viatoll do końca roku zostanie rozszerzony o kolejne 500 km dróg krajowych. Przypomniała, że obecnie elektronicznym mytem objętych jest 2 190 km tras, a docelowo ma być to 7 tys. km.
- Płacenie za przejechanie każdego kilometra ma pobudzić myślenie ekonomiczne i wybór optymalnej trasy przez każdego kierowcę - mówiła wiceminister. Dodała, że obecny system zastąpił - jej zdaniem - niesprawiedliwy i przestarzały system winiet. Wolińska-Bartkiewicz powiedziała także, że resort transportu widzi powolną tendencję przenoszenia się ładunków z transportu drogowego na kolej. "To jest ideą funkcjonowania sytemu poboru opłat" - zauważyła.
Wiceminister dodała, że środki pozyskane z opłat nie zasilają budżetu, tylko Krajowy Fundusz Drogowy, który przeznacza pieniądze głównie na inwestycje drogowe. Poinformowała, że od początku funkcjonowania sytemu (2 lata) do końca czerwca br. zarobił on 1,6 mld zł. Oznacza to, że budowa Viatoll się zwróciła. Inwestycja kosztowała ponad 1,3 mld zł.
Wolińska-Bartkiewicz poinformowała również, że w resorcie transportu przygotowywane są przepisy, które pozwolą karać za brak uiszczenia opłaty właścicieli lub posiadaczy pojazdów, a nie - jak to jest teraz - kierowców.
Dodała, że zostaną także zmienione przepisy, które pozwolą na nakładanie tylko jednej kary administracyjnej w ciągu jednego dnia. Obecnie grzywna może się kumulować i może być nakładana przy każdym przejechaniu bramki Viatoll. Kara będzie się też mogła przedawnić w rok od dnia naruszenia przepisów.
Zapowiedziała, że wprowadzone zostaną także niższe grzywny dla użytkowników samochodów osobowych połączonych z przyczepą o masie powyżej 3,5 tony.
Działający od 3 lipca 2011 r. system Viatoll zapewnia elektroniczny pobór myta. Opłaty pobierane są od pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz autobusów niezależnie od ich wagi.