Przepisy

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w rozporządzeniu i w Dzienniku Ustaw

Wydane na podstawie art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami określa: szczegółowe programy kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym; nadto określa wzory dokumentów związanych z przeprowadzaniem kursu i szkolenia, o których mowa w pkt 1; wysokość opłaty za kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i wysokość opłaty za praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym.

Szczegółowy program kursu obejmuje taki zakres zagadnień jak: czynniki mające wpływ na brd (rodzaje czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, charakterystyka czynników mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego), problematykę wypadków drogowych (przyczyny, skutki i statystyki); psychologiczne aspekty kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym, w tym czynniki mające wpływ na funkcje percepcyjne, podejmowane decyzje, czas reakcji lub zmianę zachowania kierującego pojazdem, w szczególności: alkohol lub środki działające podobnie do alkoholu, wahania stanu emocjonalnego: emocje pozytywne i negatywne, zmęczenie, zagrożenia występujące w ruchu drogowym. Zajęcia mają być prowadzone metodą wykładu, pokazu, opowiadania, pogadanki, dyskusji lub innymi metodami, przy wykorzystaniu różnych środków dydaktycznych np. tablic poglądowych, makiet, programów komputerowych symulujących sytuacje na drodze, filmów wideo itd. Przypomnijmy, iż kurs zobowiązany będzie odbyć kierowca w tzw. okresie próbnym (dla kierowcy, który po raz pierwszy uzyskał prawo jazdy kategorii B, trwa 2 lata). Tak więc w okresie próbnym kierowca będzie zobowiązany odbyć między 4 a 8 miesiącem właśnie kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 stycznia 2016 r. Placówkami zobowiązanymi do prowadzenia kursów są wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, które już dzisiaj przygotowują się do wykonania swojego zadania i inwestują (np. Warszawa, Lublin, Olsztyn) w budowę ośrodków doskonalenia techniki jazdy.