Bezpieczny Kierowca

Starszy kierowca – jest się czego bać?

To zależy. Faktem jest, że w Polsce prawa jazdy wydawane najczęściej bezterminowo i starsi kierowcy nie muszą przechodzić badań okresowych, które weryfikowałyby ich zdolność do prowadzenia samochodu. Inaczej jest na przykład w USA, gdziewiekowikierowcy mają obowiązek cyklicznego odnawiania prawa jazdy, nawet co 2 lata. Musimy więc zdać się na zdrowy rozsądek kierującego i liczyć na to, że osoba niedołężna sama zdecyduje się zrezygnować z prowadzenia pojazdu.Każdy zmotoryzowany czy to młody czy to starszy powinien ocenić swoją zdolność do kierowania samochodem przed ruszeniem w trasę, to kwestia odpowiedzialności za siebie ale także innych uczestników ruchumówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. Warto też mieć na uwadze, że wśród osób starszych istnieją duże różnice jeżeli chodzi o ich kondycje zdrowotną. Znajdziemy 70-latków, którzy cieszą się dobrym zdrowiem i uprawiają sport ale i takich, którzy ciężko i przewlekle chorzy. Nie każdy senior za kółkiem jest zatem zagrożeniem.

 

Nieszczęsne skrzyżowania

Mimo wszystko osoby starsze powinny uwzględnić fakt, że z wiekiem obniża się ich sprawność fizyczna. Jak przekłada się to na jazdę? Według raportu „Kierowcy 50+” opublikowanego przez ITS, osoby starsze mają często problem z podzielnością uwagi – stąd ich stosunkowo częsty udział w wypadkach w obrębie skrzyżowań. „Wiekowi” kierowcy z racji metryki mają także zawężone pole widzenia i słabszą wrażliwość kontrastów. Mogą mieć także problemy z oceną odległości i potrzebują więcej czasu niż młodsi (średnio o 50%) na podjęcie decyzji. Starsi zmotoryzowani mogą zwykle pochwalić się ostrożniejszą i wolniejszą jazdą, unikają też szarżowań, które zdarzają się młodszym uczestnikom ruchu drogowego.

 

Starszy kierowca – niewypadkowy miesiąca?

Statystyki Policji są dowodem na to, że starsi kierowcy wcale nie są większym zagrożeniem od innych uczestników drogi. Największy odsetek sprawców (uwzględniając wielkość ich populacji) stanowią osoby między 18 a 24 rokiem życia – czyli kierowcy młodzi. W 2012 roku spowodowali oni ponad 6,5 tys. wypadków a populacja osób w tym wieku liczy niecałe 4 mln osób. Dla porównania: osoby 60+ spowodowały w tym samym czasie nieco ponad 3,5 tys. wypadków, choć ich populacja liczy przeszło 7 milionów. ( dane: Policja 2012). Wygląda na to, ze starszy kierowca – to statystycznie – bezpieczny kierowca.