Rynek używanych autobusów przywiezionych spoza Polski niezmiennie zdominowany jest przez segmenty turystyczny i międzymiastowy - czyli odwrotnie niż na rynku pojazdów nowych. Analizę rynku przeprowadzili specjaliści z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i JMK na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Segmenty: turystyczny i międzymiastowy, notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 15% i 11,8%) i skalą rejestracji deklasują swoje odpowiedniki na rynku pierwotnym. Podobnie jest z minibusami - wśród nowych pojazdów segment jest na minusie, a wśród używanych odwrotnie (+27%). Tej reguły nie potwierdzają tylko autobusy miejskie, gdzie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (-31,5%) dominują spadki. To wyraźne w stosunku do poprzednich lat, bo właśnie w ciągu ostatnich 2 lat przewoźnicy kupowali na potęgę, korzystając z unijnego dofinansowania. Ujmując sprawę precyzyjniej, w ciągu siedmiu miesięcy br. na rynku wtórnym zarejestrowano 627 autobusów turystycznych (+82 szt.;+15%); 530 międzymiastowych (+56; +11,8%); 485 MINI (+103; +27%); 170 autobusów miejskich (-78; -31,5%) oraz 7 gimbusów (+4; +133,3%), podaje PZPM i JMK.
Na szczycie podium autobusowego rynku najchetniej sprowadzanych pojazdów używanych, po siedmiu miesiącach roku utrzymuje się Mercedes-Benz (563 szt.l blisko 30% udziału w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI (297 szt.; 61% udziału). To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario. W innych segmentach, Mercedes zajmuje drugie miejsca w kategorii turystycznej i miejskiej oraz trzecie w kategorii międzymiastowych. Kolejne miejsce w rankingu marek autobusów używanych z rezultatem 288 szt. utrzymuje Renault. Marka jest liderem w kategoriach: międzymiastowej (126) oraz turystycznej (112). Trzecią pozycję ma kolejna niemiecka marka - Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 237 egz. Znany producent autokarów jest na drugim miejscu w kategorii pojazdów międzymiastowym (121) oraz zajmuje czwartą pozycję w kategorii turystycznej (93) Liderów doganiają dwie marki: MAN i VDL. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji używanych autobusów o 27 szt. w porównaniu do 2012 r., natomiast druga - aż o 58 szt. i zajęła wysokie, trzecie miejsce w segmencie turystycznym. Natomiast MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w turystycznej). Za niemieckim i holenderskim producentem ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak malo znanych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (128) i Neoplan (52) na czele.
Transport Drogowy Nie słabnie zainteresowanie używanymi autobusami
|
Link do źródła: |