Transport Drogowy

Problemy z działaniem BelTOLL

Głównym problemem jest to, że nie zapewniono przewoźnikom dostatecznej liczby urządzeń OBU. W związku z tym na granicach i stacjach benzynowych tworzą się kolejki oczekujących na te urządzenia, ponieważ nie da się ich kupić w Polsce. Ponadto urządzenia te też nie działają prawidłowo, więc często źle naliczają opłaty. Pomimo to na przewoźników nakładane są kary za ich nieuiszczenie.

Od nałożonej kary za brak opłaty drogowej można się odwołać. Należy zrobić to na piśmie w języku białoruskim lub rosyjskim. Odwołanie należy wysłać wraz z kopią umowy zawartej z operatorem systemu oraz decyzji o nałożonej karze.

Działanie belTOLL jest prawie takie samo jak polskiego viaTOLL, ponieważ operatorem została również firma Kapsch Telematic. Nad płatnymi drogami są rozmieszczone bramownice wyposażone w anteny komunikujące się z urządzeniem pokładowym (OBU) zamontowanym na przedniej szybie pojazdu. Gdy samochód wyposażony w OBU przejeżdża pod bramownicą, z konta użytkownika zarejestrowanego w systemie automatycznie pobierana jest opłata za przejazd po danym odcinku drogi.

 

System BelTOLL obejmuje następujące drogi płatne:

  • М-1/E 30 Brześć (Kozłowicze) – Mińsk – granica z Federacją Rosyjską,
  • M-2 Mińsk – Port Lotniczy Mińsk,
  • M-3 Mińsk – Witebsk,
  • M-4 Mińsk – Mohylew,
  • M-5/E 271 Mińsk – Homel,
  • M-6/E 28 Mińsk – Grodno – granica z Polską (Bruzgi).

Opłatę za przejazd po białoruskich drogach oraz kaucję za urządzenie OBU można wnosić w postaci gotówki (wyłącznie w rublach białoruskich), za pomocą kart paliwowych oraz używając kart płatniczych VISA, MasterCard oraz Belcard.