Opolski odcinek autostrady A4 będzie remontowany. Po 12 latach użytkowania wymienione zostanie 11 km nawierzchni. Prace i utrudnienia w ruchu mają potrwać trzy tygodnie.
Remont południowej nitki autostrady A4 prowadzącej w stronę Katowic będzie dotyczył odcinka między węzłami "Prądy" i "Dąbrówka". Prace obejmą 7,5 km jezdni oraz ponad 3,5 km wjazdów, zjazdów i dojazdów na węzłach. Rozpoczną się 26 września br.
"Na czas trwania remontu ruch pojazdów skierowany będzie na nitkę północną i będzie się tam odbywał w dwóch kierunkach" - poinformował rzecznik prasowy opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Michał Wandrasz. "Utrudnienia związane z pracami prowadzonymi przez wykonawcę potrwają maksymalnie około trzech tygodni" - dodał.
Aby remont trwał jak najkrócej i był jak najmniej uciążliwy dla użytkowników, GDDKiA zobowiązała wykonawcę, by prowadził prace przez całą dobę bez przerw, także w soboty i niedziele. Na prace na zasadniczej jezdni przewidziano 10 dni, a na węzłach po 4 dni, przy czym prace na poszczególnych odcinkach mogą być - w miarę możliwości - wykonywane równolegle, co skróci łączny czas remontu.
Podczas prac remontowych usunięte zostanie 5 centymetrów zniszczonej górnej warstwy jezdni na całej jej szerokości, łącznie z pasem awaryjnym. W to miejsce ułożona zostanie nowa warstwa ścieralna. Łącznie do wymiany będzie około 120 tys. metrów kwadratowych nawierzchni SMA (masa mineralno-asfaltowa). Remont obejmuje również naprawę spękań, wymianę dylatacji bitumicznych i wykonanie poziomego oznakowania grubowarstwowego. Z rozbiórek starej nawierzchni wywiezionych zostanie ponad 14 tys. ton gruzu.
Przetarg na remont A4 wygrała firma Skanska. Wartość kontraktu wynosi ok. 5,9 mln zł netto. Plac budowy został już przekazany wykonawcy. Po zatwierdzeniu przez GDDKiA tymczasowej organizacji ruchu i ustawieniu tymczasowego oznakowania, będzie mógł przystąpić do prac.
Na 5-centrymetrową warstwę zużyjemy niemal 15 tys. ton masy asfaltowej - tłumaczy Tomasz Staruchowicz z firmy Skanska, który będzie kierownikiem budowy. Nowa nawierzchnia, w miejscach wymiany warstwy wiążącej, zostanie zabezpieczona przed spękaniami siatką z geokompozytów. Wcześniej jednak remontowany odcinek zostanie sfrezowany - dodaje.
Opolski odcinek A4 jest użytkowany już od 12 lat. Do tej pory wykonywano na nim jedynie remonty cząstkowe.