Prace przy budowie obwodnicy Augustowa (Podlaskie) zbliżają się do półmetka. Obwodnica została wytyczona przez Raczki i ma być drogą szybkiego ruchu. Ma powstać za rok - poinformował rzecznik białostockiego oddziału GDDKiA Rafał Malinowski.
Obwodnica Augustowa jest realizowana w drugim wariancie przez Raczki, gdyż po protestach ekologów w 2009 roku wstrzymano jej budowę w wariancie przez Szczebrę. Obwodnica miała przecinać cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy - stąd protesty ekologów.
W nowym wariancie także nie udało się uniknąć sąsiedztwa Rospudy. Największy most w ramach inwestycji o długości 180 metrów długości przecina dolinę w okolicach Raczek. Most ma wysokość ok. 15 metrów nad doliną; trwa jego budowa. Podstawy mostu już stoją, zamontowana została już prawa jezdnia, ale wymagało to szczególnej ostrożności, by nie zniszczyć doliny.
"Konstrukcja jezdni została zmontowana przed obiektem na górze obok doliny, a potem była nasuwana i scalana na moście, Alternatywą było montowanie mostu w dolinie, ale byłoby to uciążliwe dla środowiska naturalnego" - powiedział PAP kierownik budowy Antoni Ciepielewski z firmy Budimex.
Dodał, że wznoszenie mostu metodą tradycyjną wymagałoby stawiania dźwigów w dolinie, które zniszczyłyby cenne przyrodniczo obszary. Inwestycja zakłada budowę 33 mostów, 15 wiaduktów i licznych przejść dla zwierząt.
Jak poinformował Malinowski, do tej pory wykonano całą wymianę gruntów przy budowie obwodnicy, w osiemdziesięciu procentach wykonane są nasypy ziemne, układane są warstwy mrozoodporne na drodze.
"Prace będą prowadzone do momentu, kiedy będą pozwalały na to warunki. Chcemy, żeby do końca przyszłego roku obwodnica była gotowa" - powiedział PAP Malinowski.
Obwodnica Augustowa w wariancie przez Raczki powstaje w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Umowa z wykonawcą została zawarta w marcu 2011 r. W grudniu 2012 wykonawca - firma Budimex - przejęła plac budowy. Obwodnica ma mieć 34,2 km długości. W ciągu drogi krajowej nr 8 na odcinku od węzła Augustów do węzła Raczki (blisko 21,5 km) będzie drogą jednojezdniową. Na pozostałym odcinku - od węzła Raczki do węzła Suwałki-Południe będzie dwujezdniową drogą planowanej trasy ekspresowej nr 61.
Budowa ma się zakończyć jesienią 2014 r. Wartość inwestycji to 659 mln zł.