Fotoradary

Fotoradarów coraz więcej. Zdjęć coraz... mniej!

Resort finansów winą za błędne wyliczenia obarcza Ministerstwo Transportu, a te odsyła do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, bo to oni kalkulowali prognozy na podstawie rosnącej liczby urządzeń. Od 2011 roku bazowaliśmy jedynie na 75 urządzeniach przejętych od policji, które wykorzystywaliśmy w kilkuset fotoradarowych puszkach. Ale od sierpnia 2012 roku zaczęliśmy dodatkowo instalować kolejne 300 stacjonarnych fotoradarów. Ostatnie z nich zostały zainstalowane pod koniec września tego roku" - tłumaczy Alvin Gajadhur, rzecznik GITD. Problem w tym, że choć urządzeń jest więcej, to mocno spadła liczba robionych przez nie zdjęć. "Jeszcze rok, półtora roku temu średnio jeden fotoradar wykonywał ich ponad 60 na dobę, a dziś około 20. Ewidentnie kierowcy częściej zdejmują nogę z gazu" - mówi Gajadhur.  Niebagatelny wpływ na niskie dochody z systemu mają również wątpliwe podstawy prawne, na których działa. Kierowcy coraz częściej po prostu ignorują pisma z ITD, a wobec takiej postawy Inspekcja nie ma pola manewru. Sąd przyznał już rację kierowcy, który kwestionował zmuszanie do obciążania zeznaniami siebie lub najbliższej rodziny.