Transport Drogowy

Kary za niezgłaszanie zmian do starych licencji

Przewoźnicy nie mają obowiązku zgłaszania zmian do licencji na transport drogowy wydanej na podstawie poprzedniego stanu prawnego, czyli przed 15 sierpnia 2013 r. Nie ma takiego zapisu w nowej ustawie o transporcie drogowym. Zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów niezgłoszenie na piśmie lub w postaci dokumentu elektronicznego organowi, który udzielił nowych uprawnień, czyli zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, zmiany danych w wymaganym terminie podlega karze w wysokości 800 zł. Zapis ten mówi tylko o nowych uprawnieniach.

Pomimo brzmienia tej sankcji oraz faktu, że zgłaszanie zmian odnosi się tylko do nowych uprawnień czyli do:
  • licencji wspólnotowej,
  • zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika,
  • licencji krajowych na taksówkę, spedycję i mniejsze pojazdy do przewozu osób
kary za niezgłoszenie zmian do starych licencji krajowych są nadal nakładane.

 


Dzieje się tak, ponieważ przedsiębiorcę mającego licencję na wykonywanie:
  • krajowego transportu osób lub rzeczy,
  • międzynarodowego zarobkowego przewozu osób autokarem lub autobusem,
  • międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy,

wydaną przed dniem 15 sierpnia 2013 r., uznaje się za posiadającego zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Ustawodawca tak naprawdę nie wskazał, że karę należy nakładać za niezgłoszenie zmian do starych licencji. Wynika to z powiązania kilku przepisów. Jednak inspektorzy ITD uważają, że sprawiedliwie jest karać każdego przewoźnika, obojętnie czy ma stare czy nowe uprawnienia. Każdy powinien zgłaszać zmiany i ponosić konsekwencje niedopełnienia tego obowiązku.


Podstawa prawna: art. 5 ust. 9 ustawy z 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2013 r. poz. 567).