Węzeł Dębica Pustynia na budowanym odcinku autostrady A4 między Tarnowem i Dębicą ma zostać udostępniony do ruchu 31 października. Pozwoli to na korzystanie z gotowego już fragmentu autostrady A4 między Dębicą i Rzeszowem.
Jak poinformowała w środę rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, węzeł Dębica Pustynia pod względem technicznym jest praktycznie ukończony, trwają prace przy oznakowaniu poziomym i pionowym. - W tym tygodniu trwają kontrole nadzoru budowlanego i jeżeli będą pozytywne efekty tych kontroli oraz uzyskamy zgodę na puszczenie ruchu z nadzoru budowlanego, to przed Wszystkimi Świętymi kierowcy będą mogli wjechać na autostradę A4 na węźle Dębica Pustynia i dojechać nią do Rzeszowa i z powrotem - zaznaczyła.
Według planów zarządcy dróg samochody wjadą na ten odcinek 31 października. Węzeł Dębica Pustynia budowany był wraz z odcinkiem autostrady A4 Tarnów Północ - Dębica Pustynia, za którego realizację odpowiada od wiosny tego roku krakowski oddział GDDKiA. Węzeł jest najważniejszą częścią tej inwestycji, bo jego ukończenie pozwala na korzystanie z 33-kilometrowego odcinka A4 od Dębicy do Rzeszowa. - Kierowcy wybierający się od strony Krakowa na wschód będą mieli do wyboru: czy pojadą starą "czwórką", czy wybiorą nową autostradę już nie tylko na odcinku Kraków - Tarnów, ale także dalej na odcinku Dębica - Rzeszów. Rozłożenie ruchu w przypadku wzmożonych wyjazdów świątecznych ułatwi dojazd do celu - zaznaczyła rzeczniczka.
Kontynuacja budowy prawie 35-km odcinka autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa do węzła Dębica Pustynia trwa od maja tego roku. Całość ma być gotowa pod koniec 2014 r. W przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto. Kontrakt obejmuje dokończenie budowy autostrady A4 na prawie 35-kilometrowym odcinku od węzła Krzyż k. Tarnowa w Małopolsce do węzła Dębica Pustynia na Podkarpaciu wraz z drogami dojazdowymi, a także odbudowę dróg lokalnych. Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica Żyraków i Dębica Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych - MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
GDDKiA w lipcu ub.r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska), mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych. Budowany odcinek jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość tej autostrady w Polsce wyniesie ok. 670 km. Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Tarnowa. Dalej na wschód kierowcy mogą też korzystać z niespełna 7-kilometrowego odcinka, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa, oraz 18-kilometrowego odcinka od węzła Jarosław Wschód w kierunku Przemyśla.