Obecnie obowiązujące przepisy przewidują jedynie stopniowe zastępowanie tachografów analogowych cyfrowymi. W każdym pojeździe, nowo wprowadzanym do użytkowania po 1 maja 2006 r., instalowane są tylko tachografy cyfrowe. Podobnie dzieje się w przypadku starszych aut, w których na skutek awarii konieczna jest wymiana tachografu. Ten drugi obowiązek dotyczy wyłącznie pojazdów dopuszczonych po raz pierwszy do ruchu po 1 stycznia 1996 r., gdy:
-
ich dopuszczalna masa całkowita przekracza 12 ton (przy przewozie rzeczy) oraz
-
gdy zainstalowano w nich więcej niż 9 miejsc siedzących, a dopuszczalna masa całkowita przekracza 10 ton (przy przewozie osób).
Jak widać, w miarę upływu czasu tachografy analogowe stopniowo znikną z rynku.
Jeżeli w pojeździe jest już zainstalowany tachograf analogowy, to nie wymieniajmy go na cyfrowy. Niektóre firmy zajmujące się instalacją i serwisowaniem tych urządzeń oferują taką wymianę. Jest to nielegalne. Nie dość, że właściciel pojazdu ponosi dodatkowe koszty, to również jest narażony na karę 3.000 zł za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w urządzenie rejestrujące lub cyfrowe urządzenie rejestrujące.
Ponadto może zostać ukarany także zarządzający transportem. Grozi mu wtedy kara w wysokości 2.000 zł za dopuszczenie do naruszenia przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i odpoczynku oraz aktywności kierowcy.
Podstawa prawna:
-
art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2135/98 z 24 września 1998 r. zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85.