Niepewne prowadzenie, wydłużona droga hamowania, zwiększone zużycie paliwa, czy - wreszcie - nadmierny hałas. Żaden z wymienionych symptomów - wbrew pozorom - nie musi świadczyć o usterce zawieszenia.
Wyniki akcji nie napawają optymizmem
W wielu przypadkach naprawa ograniczyć się może do dokładnego sprawdzenia stanu ogumienia. Często wystarczy sama kontrola ciśnienia!
W końcu października firma Michelin przeprowadziła w Polsce kolejną edycję organizowanej od 2005 roku akcji "Ciśnienie pod kontrolą". W dniach od 26 do 30 października 2013 r. na 30 stacjach Statoil przeprowadzono bezpłatne pomiary ciśnienia w oponach oraz kontrole stanu bieżnika. W ramach akcji sprawdzono przeszło 10 tys. pojazdów. Wyniki kontroli najpełniej oddaje słowo "zatrważające"...
Okazuje się, że tylko jeden trzy na skontrolowane pojazdy ma prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Nieprawidłowości stwierdzono aż w 64,1 proc. samochodów!
Najlepszy rezultat odnotowano na Lubelszczyźnie - 40,19 proc. przebadanych aut miało prawidłowe ciśnienie w oponach. Kolejne miejsca zajęły województwa: Warmińsko-mazurskie (39,59 proc.), małopolskie (38,44 proc.) i kujawsko-pomorskie (37,82 proc.). Najgorzej wypadły natomiast województwa: Lubuskie (jedynie 29,51 proc. aut z prawidłowym ciśnieniem), zachodniopomorskie (29,86 proc.), świętokrzyskie (30,35 proc.) oraz podlaskie (31,47 proc.).
Aż 8,98 proc. wszystkich przebadanych samochodów miało ciśnienie o ponad 1 bar niższe niż zalecane przez producenta, a 24,39 proc. między 0,5 a 0,9 bara niższe. Oznacza to, że w 33,38 proc. samochodów odnotowano niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne ciśnienie w oponach, stanowiące poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy!
Przypominamy, że ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie raz w miesiącu oraz przed każdą, dalszą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna odbywać się "na zimno" - najwcześniej godzinę po zatrzymaniu samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej prędkości. Stopień napompowania opon powinien być zgodny zarówno z zaleceniami producenta samochodu, jak i przystosowany do aktualnego obciążenia pojazdu.
Pamiętajmy, że utrzymanie właściwego ciśnienia w ogumieniu wpływa nie tylko na bezpieczeństwo jazdy objawiające się w lepszej przyczepności, pewniejszym prowadzeniu i krótszej drodze hamowania. Prawidłowo napompowana opona może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l/100 km. Nie można też zapominać, że nieprawidłowe ciśnienie wpływa na skrócenie żywotności samej opony (średnio o jeden sezon) oraz przyspieszone zużycie elementów zawieszenia pojazdu!