Transport Drogowy

Doradca do spraw bezpieczeństwa DGSA przy przewozie ADR

Wymóg wyznaczenia doradcy DGSA dotyczy każdego podmiotu wykonującego czynności związane z przewozem towarów niebezpiecznych (transportem, załadunkiem, rozładunkiem lub nadawaniem towaru ADR). Nie ma obowiązku zatrudniania doradcy DGSA na podstawie umowy o pracę. Wystarczy jakakolwiek umowa cywilnoprawna. Najczęściej jest to umowa zlecenia, której wzór większość doradców ma gotowy dla swoich klientów.

Podmiot wykonujący przewozy ADR ma obowiązek qyposażyć kierowcę w specjalne pisemne instrukcje. Kierowca powinien mieć je zawsze w pojeździe. Należy także odpowiednio wyposażyć pojazd. Przede wszystkim chodzi o gaśnice, których musi być więcej w pojeździe przewożącym towary niebezpieczne niż w innych pojazdach. Ponadto w pojeździe przewożącym towary niebezpieczne powinny się znajdować:

  • klin do podkładania pod koła, odpowiadający DMC pojazdu i średnicy koła, na każdy pojazd (czyli osobno na pojazd samochodowy i osobno na naczepę),

  • dwa stojące znaki ostrzegawcze,

  • płyn do płukania oczu;

oraz dla każdego członka załogi pojazdu:

  • kamizelka ostrzegawcza (np. określona w normie EN 471),
  • przenośne urządzenia oświetleniowe, np. latarki, które nie powinny zawierać powierzchni metalowych umożliwiających powstanie iskry krzesanej,
  • para rękawic ochronnych,
  • ochrona oczu (np. okulary ochronne),
  • łopata,
  • mata do uszczelniania studzienki odpływowej,
  • pojemnik do zbierania pozostałości.

Ostatnie 3 elementy wymagane są tylko w przypadku materiałów stałych i materiałów ciekłych, oznakowanych nalepkami ostrzegawczymi o numerach 3, 4.1, 4.3, 8 oraz 9.

Pojazd należy też odpowiednio oznakować, co jest uzależnione od rodzaju przewożonych towarów oraz od sposobu ich przewozu. Jeśli przewożone są materiały niebezpieczne w sztukach przesyłki, pojazd powinien być oznakowany tablicami barwy pomarańczowej z przodu i z tyłu.

Szczegóły w tym zakresie wymagają podania numerów UN przewożonego materiału oraz sposobu przewozu (luzem, w sztukach przesyłki itp.). Wyznaczony doradca ustali to dokładnie i wskaże wymagane oznakowanie.

Podstawa prawna: umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 815).