Transport Drogowy

viaTOLL w 2014 r. będzie dalej rozbudowywany. GDDKiA chwali jakość działania systemu

 Około 600 km nowych dróg  taki jest plan rozszerzenia systemu viaTOLL na przyszły rok – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Będziemy włączać do niego tylko drogi nowo budowane i nowo oddawane do ruchu. Dziś szacujemy przyszłoroczne przychody z tego systemu na ponad 1,7 mld zł.

W tym roku w ciągu 11 miesięcy z samego systemu viaTOLL wpłynęło do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 900 mln zł. Jaworska podkreśla, że GDDKiA jest zadowolona z działania systemu.

 – Poprzedni system tyle miał wpływów, ile kosztował, więc państwo przez całe lata było na zero. Ten system został zlikwidowany w 2011 roku i od tego czasu przychody systematycznie rosną, bo rośnie sieć płatnych dróg, a koszty spadają. To jest to, czego oczekiwaliśmy od viaTOLL – podkreśla Magdalena Jaworska. – Wszędzie za granicą nasz system jest pokazywany jako wzór rzeczy niemożliwych do osiągnięcia, a w Polsce w kółko odpowiadamy na pytania, co jest z nim nie tak.

Jej zdaniem, zwłaszcza szczególnie istotny system monitorowania działania viaTOLL działa bez zarzutu, wyłapując wszelkie ewentualne nieprawidłowości, których w ogólnym rozliczeniu jest niewiele. Pokazuje to też skala skarg i zapytań, jakie wpływają w związku z funkcjonowaniem systemu poboru opłat.

 – Przy milionach transakcji miesięcznie, mamy łącznie ok. 4-5 tys. zapytań i skarg. To pokazuje, że skala ewentualnych problemów jest minimalna – wyjaśnia.  Chcę zwrócić uwagę na to, że system viaTOLL jest dużo bardziej skomplikowany niż systemy bankowe. I jakby skrupulatnie porównywać problemy z nim związane do problemów systemów bankowych, to viaTOLL powinien dostawać co kwartał co najmniej złoty medal – dodaje.

viaTOLL ma być częścią ogólnopolskiego Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem, który chce w najbliższych latach utworzyć GDDKiA. W przyszłym roku ma zostać rozpisany przetarg na projektanta nowego systemu. Ma być największym ITS-em (inteligentnym systemem zarządzania ruchem) w Europie. Według planów zacznie działać w 2020 r.