Tachografy te będą automatycznie mierzyły prędkość, dystans, start oraz ostateczny cel. Dane będą pobierane i sprawdzane przez kontrolerów na odległość dzięki bezprzewodowej transmisji. Kary ani sankcje nie będą mogły być wymierzane na podstawie transmisji danych.
Innowacyjne urządzenia będą montowane w nowych pojazdach w ciągu 3 lat od momentu, w którym Komisja Europejska przedstawi ich specyfikacje techniczne. Jak podaje ZMPD, ma to nastąpić do końca 2014 roku. Po kolejnych 15 latach wszystkie samochody używane do profesjonalnego transportu będą musiały będą musiały mieć zamontowane te tachografy.
Samochody dostawcze o wadze mniejszej niż 7,5 tony nie będą musiały instalować tachografów, jeśli przewożą materiały, wyposażenie lub maszyny używane przez kierowcę w wykonywanej przez niego pracy, w promieniu do 100 km od siedziby firmy, przy założeniu, że prowadzenie samochodu nie jest jego główną działalnością.
Podstawa prawna: projekt rozporządzenia parlamentu europejskiego i rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (przyjęty przez Parlament Europejski 15 stycznia 2013 r.).
Izabela Kunowska, specjalista z zakresu transportu drogowego