Jest to zbieżne z danymi europejskimi. Według danych z innych kolei w UE, do 99 proc. wypadków dochodzi z winy kierowców, którzy np. lekceważą znaki STOP, przejeżdżają pod zamykającymi się szlabanami, bądź omijają półrogatki.
Każde zdarzenie to przede wszystkim tragedia dla poszkodowanych i ich rodzin. Ale wypadki zablokowały także całkowicie lub częściowo linie kolejowe, powodując znaczne straty dla przewoźników i zarządcy infrastruktury. Opóźnienia pociągów w wielu przypadkach przekraczały dwie godziny. PKP Polskie Linie Kolejowe nie tylko apeluje o rozwagę i bezpieczne przekraczanie torów, ale od 2005 roku prowadzi jedną z największych w Europie kampanii społecznych „Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Akcja przypomina o przestrzeganiu zasad i zachowaniu szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych. Jest skierowana do wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
W 2013 r. PLK zorganizowała m.in. dziesiątki spotkań w szkołach oraz 18 symulacji wypadków, które pokazywały, jak tragiczne jest zderzenie samochodu z pociągiem. Ponadto realizując remonty i modernizacje przejazdów kolejowo-drogowych, PLK poprawia ich standard (obecnie na 400 z nich), a na pewnych odcinkach finansuje budowę dwupoziomowych skrzyżowań. Np. na linii kolejowej ze stolicy do Trójmiasta powstaje ponad 100 tuneli i wiaduktów, które zastąpią tradycyjne przejazdy.
Bezpieczny Kierowca Nieuwaga kierowców samochodów główną przyczyną zderzeń z pociągami
|
Link do źródła: |