Czym właściwie są drogi ekspresowe? To drogi publiczne o ograniczonej dostępności i przeznaczone tylko dla pojazdów samochodowych. Ekspresówki posiadają zwykle wielopoziomowe skrzyżowania z przecinającymi je innymi drogami transportu lądowego i wodnego. Pod koniec roku 2013 w Polsce do dyspozycji zmotoryzowanych było ponad 1,3 tys. km dróg tego typu.
Szybciej, ale w ryzach
Poruszanie się po drogach ekspresowych wymaga dostosowania się do obowiązujących na nich przepisów. Większość z nich jest taka sama jak w przypadku innych dróg, istnieją jednak pewne inne obostrzenia i .. profity. – Na drogach ekspresowych dwujezdniowych dopuszczalna prędkość pojazdów wynosi 120 km/h, w przypadku dróg ekspresowych jednojezdniowych 100 km/h – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Jest wolniej niż na autostradzie, ale też szybciej niż np. w terenie niezabudowanym gdzie ograniczenie prędkości ustalone jest na poziomie 90 km/h – dodaje Florkowska. Nie ma jednak co szarżować – przepisy zobowiązują kierowców do zachowania prędkości umożliwiającej im bezpieczną jazdę, niezależnie od rodzaju drogi na jakiej się znajdują. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w okresie zimy.
Drogie zawroty
Prawo o ruchu drogowych mówi wyraźnie: na drodze ekspresowej (podobnie jak na autostradzie) nie można ani zawracać ani cofać. Zabronione jest także zatrzymanie się i postój – chyba, że dokonuje się go w wyznaczonych miejscach. Za złamanie jednego z tych czterech przepisów grozi mandat opiewający na sumę 300 złotych. Choć nie wszyscy o tym wiedzą, to w odróżnieniu od autostrady na drodze ekspresowej dopuszcza się samodzielne holowanie pojazdu.
Mandaty na drodze ekspresowej
-
Przewinienie
Mandat
Naruszenie zakazu nawracania
300 zł
Naruszenie zakazu cofania
300 zł
Zatrzymanie lub postój pojazdu na drodze ekspresowej w innych miejscach niż wyznaczone w tym celu
300 zł
Wjazd na drogę ekspresową pojazdem, dla ruchu którego droga te nie jest przeznaczona
250 zł
Oprac: Korkowo.pl