Taki komunikat podała Komisja Europejska na początku tego roku. Zostały również określone priorytetowe inwestycje, które będą mogły zostać zrealizowane dzięki wykorzystaniu nowego instrumentu „Łącząc Europę”. Budżet tego instrumentu wynosi 26,25 mld euro, z tej kwoty 10 mld będzie przeznaczonych dla państw unijnych uprawnionych do korzystania ze środków Funduszu Spójności. Polska dostanie do rozporządzenia aż 4,3 mld euro. Jednak, abyśmy mogli skorzystać z tych pieniędzy, będziemy musieli bardzo dobrze przygotować projekty, które zostaną przedstawione do oceny.
Wśród dziewięciu głównych korytarzy, dla których został opracowany profil trasy komunikacyjnej w UE, szczególne znaczenie dla Polski mają dwa korytarze transportowe. Pierwszy z nich to drogowo-kolejowy korytarz Bałtyk-Adriatyk. Biegnie on od południowej Polski (Górny Śląsk) przez Mazowsze, a dalej przez Wiedeń, Bratysławę i rejon Alp Wschodnich, aż po północne Włochy. Drugie połączenie to tzw. korytarz Morze Północne-Bałtyk. Kompleksowa, potężna, ale jednocześnie zrównoważona sieć transportowa ma zapewnić Europie wzrost gospodarczy i konkurencyjność dzięki poprawie dostępności oraz intensyfikacji transportu, przepływu ludzi i towarów.