24 lutego br. kolegium sędziowskie Najwyższego Sądu Arbitrażowego Federacji Rosyjskiej odbyło posiedzenie w sprawie wniosku ASMAP. To stowarzyszenie przewoźników międzynarodowych Rosji zakwestionowało pisma Federalnej Służby Celnej Rosji (FTS), które wprowadzały ograniczenia w stosowaniu Konwencji TIR z 1975 roku na terytorium Federacji Rosyjskiej (sprawa nr BAC-17458/2013).
Po rozpatrzeniu sprawy Najwyższy Sąd Arbitrażowy wydał orzeczenie o uznaniu pism FTS Rosji nr 01-11/45617 z 14.10.2013 r., nr 01-11/45603 z 14.10.2013 r., nr 01-11/46696 z 18.10.2013 r., nr 01-11/47932 z 25.10.2013 r. za niezgodne z Zarządzeniem Prezydenta Federacji Rosyjskiej z 763 z 23.05.1996 r. "W sprawie trybu publikowania i wejścia w życie aktów Prezydenta FR, Rządu FR oraz aktów prawnych federalnych organów władzy wykonawczej".
Poprzednio najwyższy Sąd Arbitrażowy w dniu 14 października 2013 r. uznał za nieważne pismo FTS Rosji nr 01-11/28474 z 04.07.2013 r.
Oprócz tego Komitet Administracyjny TIR (AC.2) na posiedzeniach w dniach 3 października 2013 r. oraz 6 lutego 2014 r. uznał działania FTS Rosji za sprzeczne z Konwencją TIR (w szczególności art. 3, 4, 6 42-bis i 49) i naruszające międzynarodowe zobowiązania Federacji Rosyjskiej.
***
Na stronie internetowej PROVED pojawił się wywiad z Władimirem Pleszakowem, adwokatem reprezentującym ASMAP.
Jego zdaniem dzisiejsza decyzja Najwyższego Sądu Arbitrażowego FR oznacza, że karnety TIR powinny być przyjmowane na terytorium całej Rosji. Gwarancje dodatkowe wymyślone przez Bieljaninowa (szef Federalnej Służby Celnej Rosji - przyp. ZMPD) nie są potrzebne. Dodatkowe zabezpieczenie powinno być pobierane na podstawie istniejącego porozumienia (w ramach Konwencji TIR - przyp. ZMPD), gdzie limit ubezpieczenia na jeden karnet wynosi 60 tysięcy euro, a to, co jest powyżej tej kwoty będzie wymagało dodatkowego ubezpieczenia, tak jak było to poprzednio.(...) Decyzja Najwyższego Sądu Arbitrażowego wchodzi w życie natychmiast od momentu ogłoszenia, to znaczy od godziny 12.00 w dniu dzisiejszym (24 lutego 2014 roku).
***
Naszym zdaniem: Decyzje rosyjskiego sądu są korzystne dla dalszego funkcjonowania systemu TIR w Rosji. Obecnie musimy jednak zaczekać na reakcję Federalnej Służby Celnej Rosji.
Opr. ZMPD/DTR/MJ/AW